toyota_logo_192x128.jpgNejvětší japonská automobilka Toyota Motor v roce 2007 sesadila americký Ford Motor z pozice druhého největšího prodejce automobilů na americkém trhu. Vyplývá to z dnešních údajů jednotlivých automobilek o prodejích za loňský rok. Ford si držel druhé místo za skupinou General Motors více než 75 let.

Prodej osobních a lehkých užitkových vozů Toyoty na největším trhu světa se loni zvýšil o tři procenta, zatímco Fordu o 12 procent klesl. Toyota tak překonala dosavadní americkou dvojku o 48.226 vozů, uvedla agentura AP. Firemní historik Fordu Bob Kreipke poznamenal, že naposledy byl Ford na jiném než druhém místě za GM v roce 1931.

Toyota loni na americkém trhu sklízela úspěch novými modely, jako například pickupem Toyota Tundra. Ford trpěl propadem zájmu, zejména o své osobní vozy, kde mu prodej klesl o 24 procent.

Zájem o auta v USA klesá 

Loňský prodej aut ve Spojených státech byl podle všeho nejslabší za téměř desetiletí. Analytici odhadují celoroční prodej na 16,1 milionu vozů, což by byl nejnižší údaj od roku 1998. Konečné údaje za prosinec a celý rok 2007 budou známy ještě tento týden.

Spotřebitele od nákupů odrazovaly nebývale vysoké ceny pohonných hmot, propad trhu s bydlením a celkově slabší růst americké ekonomiky. Experti z odvětví varují, že rok 2008 může být v prodeji aut v USA ještě horší.

Toyota loni bojovala s GM o postavení největší automobilky světa a podle předběžných údajů se zdá, že v tomto souboji zvítězila. Japonská firma loni podle svých odhadů vyrobila 9,5 milionu vozů, zatímco GM vyprodukovala 9,28 milionu aut. Definitivní údaje obě firmy oznámí během tohoto měsíce.