Německá automobilka Opel by chtěla být méně závislá na americké mateřské společnosti General Motors. Uvedli to v pátek představitelé podniku. Potvrdili rovněž, že Opel bude potřebovat zhruba 3,3 miliardy eur (93 miliard korun) z veřejných zdrojů. V pondělí by měla firma předložit německé vládě plán na svou záchranu, který je podmínkou pro zvážení státní pomoci.

Podle prezidenta evropské divize GM Carla-Petera Forstera je představa taková, že by se Opel stal "alespoň částečně nezávislou podnikatelskou jednotkou". Forster rovněž upozornil, že pro firmu je důležité zůstat součástí GM, aby si zachovala přístup k technologiím. Dodal, že Opel se pokusí vyhnout propouštění a uzavírání továren.

Čtěte také

Tisíce zaměstnanců automobilky Opel z celého Německa se ve čtvrtek shromáždily před sídlem společnosti, kde požadovaly po GM, aby opustila své plány na uzavření továren v Evropě a umožnila osamostatnění německé automobilky. Opel zaměstnává v Německu zhruba 25.000 lidí. Automobily vyrábí rovněž v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

První automobilka v Evropě požádala o pomoc

Opel je první evropskou automobilkou, která od vypuknutí finanční krize požádala vládu o pomoc. Německá kancléřka Angela Merkelová již dříve uvedla, že Opel musí předložit jasný plán, než začne vláda o poskytnutí státní pomoci uvažovat.

GM minulý týden požádala americkou vládu o další pomoc v hodnotě 16,6 miliardy dolarů (370 miliard korun). Firma přitom již dříve obdržela vládní úvěry v hodnotě 13,4 miliardy dolarů. GM vládě rovněž předložila restrukturalizační plán, jenž zahrnuje zrušení 49.000 pracovních míst, z toho 26.000 mimo Spojené státy.

Automobilový průmysl po celém světě se nyní potýká s poklesem poptávky, protože světová finanční krize vedla ke zpomalení ekonomiky, obtížnějšímu přístupu k úvěrům a poklesu spotřebitelské důvěry a výdajů.