Vánoce 2009

6276 Kč

- utratí letos podle průzkumu GE Money Bank každý Čech za vánoční dárky

3463 Kč

- průměrná útrata za jídlo, pití, stromeček

5 %

Až 5 procent bude podle analytiků činit letošní pokles maloobchodních tržeb.

15 %

činí nárůst prodejů o letošní zlaté neděli u tuzemských obchodníků ve srovnání s nedělí stříbrnou.

I když o zlaté neděli zaregistrovali obchodníci nárůst prodejů až o desítky procent oproti předchozím víkendům, jejich letošní vánoční tržby budou stejné nebo jen o málo vyšší než loni. Zisk ovlivní nižší ceny. Podle posledních údajů z listopadu jsou nyní potraviny o pět procent levnější než před rokem. Zásadně zlevnily i počítače, mírně pak oblečení či vybavení do bytu.

"Vzhledem k poklesu cen se naše vánoční tržby pohybují lehce nad loňskými čísly," řekl jednatel společnosti Globus Petr Vyhnálek provozující stejnojmenné hypermarkety.

Meziroční nárůst adventních tržeb v řádu procent registruje i síť supermarketů a hypermarketů Albert, která před Vánoci podpořila třeba prodeje hraček padesátiprocentní slevou. "Kromě hraček se prodávají dobře kosmetické balíčky, oblečení a drobná elektronika," řekl mluvčí Albertu Libor Kytýr.

Více, tedy méně

Podle obchodníků Češi nakupují o něco více než loni, volí ale raději drobnější a tím pádem levnější zboží. "Z průzkumů bylo zřejmé, že zákazníci budou nakupovat spíše drobné a menší dárky, a proto jsme rozšířili sortiment o zboží s nízkou cenou a samozřejmě připravili vánoční akční nabídky až ve výši sedmdesáti procent," popisuje mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

Podobnou zkušenost má i majitelka internetového obchodu Dráček Michala Loudínová jehož prosincové tržby jsou meziročně o deset procent vyšší. "Loni jsme měli mnohem více finančně náročnějších objednávek. Letos se nakupuje za menší částky," komentuje Loudínová.

Internet rostl o desítky procent 

Tuzemské velké internetové obchody zažily největší předvánoční nápor zákazníků minulý týden. Před Štědrým dnem již začaly některé zlevňovat. Nejsilnějším nákupním dnem bylo letos podle mluvčí Kasa.cz Jitky Součkové pondělí 14. prosince. "Když porovnáme nejsilnější dny loni a letos, je tam v daný den meziroční nárůst počtu objednávek 40 procent," uvedla.

Počet objednávek se od poloviny listopadu zvýšil meziročně o čtvrtinu, ale obrat kvůli poklesu cen rostl jen o 1,5 procenta. "Průměrná hodnota objednávky klesla o pětinu z loňských 6300 Kč na 5100 Kč. Lidé více nakupovali praktické věci, především malou bílou spotřební elektroniku," uvedla Součková.

Další z velkých tuzemských internetových nákupních galerií Mall.cz již dnes zahájila povánoční výprodej. "Netradičně již 23. prosince odstartuje na Mall.cz povánoční výprodej velké části zboží. Slevy dosáhnou až 70 procent a budou se týkat především elektroniky, hraček nebo sportovních potřeb," uvedl marketingový ředitel Petr Král.

Obchod podle Krále očekává, že zákazníci využijí slevy ještě před Silvestrem. Největší nápor čekáme v první polovině ledna," dodal. S výprodejem ještě před Vánoci letos přišly i některé kamenné obchody.

Zájem o kvalitu

I přes snahu zákazníků ušetřit však obchodníci pozorují jejich stále větší zaměření na kvalitnější produkty - zejména v oblasti spotřební elektroniky, kdy o investici pečlivěji uvažují. "Zákazníci jsou daleko náročnější a vybíravější. Prodat teď cokoliv je vůbec nejtěžší, co pamatuji," komentuje marketingový ředitel internetového obchodníka Alza.cz Jan Samko s tím, že naprosto opadl zájem o nejlevnější zboží. "Buď konzumenti těchto značek nyní skutečně nemají peníze, nebo si říkají, že nejsou tak bohatí, aby si mohli kupovat levné věci," domnívá se Samko.

Touhu zákazníků si na Vánoce dopřát a zapomenout na nejistou dobu pozoruje prezident Svazu obchodu a turistického ruchu Zdeněk Juračka. "Lidé si koupí stejně kvalitní šunku, jako si kupovali předtím, ale koupí si jí méně," domnívá se Juračka.

Podle obchodníků přijde letos obzvlášť silný nával zákazníků v obchodech ihned po svátcích, kdy lidé budou chtít využít povánočních slev. V neděli zahájí zimní výprodeje třeba některé prodejny v pražském outletovém centru Fashion Arena.

Rozšířit zimní výprodej o další zboží plánují po vánočních svátcích také hypermarkety Globus, které již na začátku prosince zlevnily 15 tisíc položek z podzimní a zimní kolekce oblečení. Výraznou vlnu slev chystá na první lednový týden i Albert. "Bude se týkat zejména hraček, oblečení či drobné elektroniky," sdělil Lukáš Hora z Aholdu.