Okresní soud v Bratislavě zrušil konkurz na majetek zkrachovalé nízkonákladové letecké společnosti SkyEurope. Důvodem je nedostatek majetku firmy, který by nestačil ani na úhradu nákladů konkurzu a platy zaměstnanců.

Zaměstnanci a věřitelé tak zřejmě přijdou o peníze, které jim SkyEurope dluží. Mluvčí soudu Pavol Adamčiak řekl, že soud rozhodnutí vydal už začátkem minulého týdne. Rozhodnutí není pravomocné, odvolat se proti němu může konkurzní správce i věřitelé.

Konkurzní správce SkyEurope už dříve vyčíslil majetek firmy na 5,69 milionu eur (asi 150,3 milionu Kč). To by ale podle soudu nestačilo na pokrytí pohledávek proti takzvané podstatě. Její hlavní část tvoří náklady na přibližně 500 zaměstnanců SkyEurope, kteří měli být propuštěni po vyhlášení konkurzu, včetně mezd a odstupného.

"Zároveň je důvodem i to, že čím déle bude pokračovat konkurz, tím více bude narůstat celkový objem konkurzních nákladů, a bude se tím postupně snižovat možnost uspokojení věřitelů," informoval Adamčiak.

Konkurz na majetek SkyEurope soud vyhlásil začátkem září, když firmě nevyšel pokus o zlepšení hospodaření. Firma zastavila lety na konci srpna, protože neměla dost peněz. Mezi lidmi bylo v té době asi 280.000 letenek, kterých už nešlo využít.


Aerolinky SkyEurope zkrachovaly. Bankrot zasáhl tisíce českých turistů - čtěte ZDE

Společnost SkyEurope nelétá z Prahy ani z Bratislavy, hrozí jí prý bankrot - čtěte ZDE

 Jak SkyEurope krachovaly:

- SkyEurope Airlines (též SkyEurope) byla největším nízkonákladovým dopravcem na pražském ruzyňském letišti a za loňský rok i druhým největším dopravcem na Ruzyni (po ČSA).

- Od zahájení letového provozu v roce 2002 byla SkyEurope stále ve ztrátě. Za poslední fiskální pololetí (od října 2008 do letošního března) vzrostla její čistá ztráta o téměř 12 procent na 31,93 milionu eur (asi 843 milionů Kč) a provozní výnosy za těchto šest měsíců klesly o 15,7 procenta na 84,81 milionu eur.

- Začátkem roku SkyEurope přišla o asi deset strojů a kvůli zajištění letů si musela letadla pronajímat (mj. od Bulgaria Air, Dubrovnik Airline či Air Slovakia). Od té doby také koupila několik letounů po zkrachovalých flyLAL (Litva, Lotyšsko).

- V červnu SkyEurope vstoupila do režimu ochrany před věřiteli, o nějž požádala, aby získala čas na restrukturalizaci a jednání s investory. Napjatou situaci dokreslilo zadržení letounu firmy na pařížském letišti, problémy měla SkyEurope i na jiných evropských letištích. V polovině srpna jí lety přestala odbavovat Vídeň, na konci srpna SkyEurope přestala létat z Prahy i Bratislavy.

- Koncem července SkyEurope oznámila, že našla investora - rakouskou investorskou skupinu FOCUS Equity, jež byla ochotna přinést až 16,5 milionu eur. Provizorní financování k zajištění provozu se ale nepodařilo zajistit, takže začátkem září vyhlásil bratislavský okresní soud na SkyEurope konkurz.

- Prvního října byl vyhlášen v Rakousku konkurz na mateřskou společnost SkyEurope Airlines - firmu SkyEurope Holding.

- Na firmu SkyEurope byla také podána žaloba za podvod při bankrotu. Rakouský burzovní dohled tvrdí, že firma několik měsíců zatajovala před investory problémy. Vyšetřování kvůli podvodu podle médií začalo i na Slovensku.

- Do termínu 26. října přihlásili klienti SkyEurope v konkurzu tisíce pohledávek, z nichž velká část se týká dluhů za nepoužité letenky. V posledních týdnech před zastavením provozu totiž prodala SkyEurope asi 280.000 letenek na lety, které se už neuskutečnily. Klienti mohli o vrácení peněz za letenky požádat také banku v případě, že platili kartou.

- Začátkem minulého týdne bratislavský okresní soud zrušil konkurz na SkyEurope.