Pivovary Staropramen zdraží od ledna půllitr sudového piva o 70 haléřů až jednu korunu. Od stejného data začnou platit také nové ceníky lahvových a plechovkových piv z produkce tuzemské pivovarnické dvojky. Firma v nových cenících zohlední plánované lednové zvýšení daní z piva a pohonných hmot, daně z přidané hodnoty a odvodů za zaměstnance. Zvýšení cen již dříve avizovaly i další pivovary.

Ceny sudového piva společnost částečně zvýšila již v průběhu prosince. "Díky zvýšené poptávce spojené s prosincovými svátky a přirozenou snahou našich zákazníků předzásobit se za původní ceny bychom nemohli garantovat stoprocentní pokrytí všech objednávek zejména s přihlédnutím k menšímu počtu závozových dnů koncem roku," uvedl mluvčí společnosti Pavel Barvík.

Změny daní platné od příštího roku mají podle Barvíka negativní nákladový dopad na celé pivovarské odvětví. Potvrdil tak dřívější výroky zástupců dalších producentů.

Ke zdražení piva se od ledna chystají téměř všechny velké a střední české pivovary. Například lídr trhu, Plzeňský Prazdroj se zhruba polovičním podílem na trhu, zdraží od ledna své nápoje v průměru o 4,6 procenta; cena půllitru se tak u většiny piv zvýší o 60 haléřů až korunu. Výrobce tím podle svého vedení pouze kompenzuje nárůst spotřební daně a DPH. Ke srovnatelnému zdražení se chystají také pivovary patřící skupině Heineken či státní podnik Budějovický Budvar.

Podle výkonného ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého postihne lednové zdražení všechna sudová piva, ale u lahvových se může stát, že kvůli tlaku obchodních řetězců se ceny nezmění. Restaurace budou nárůsty kopírovat, některé zvednou ceny mírně více. Shodně očekávají mírný úbytek hostů.

Lednové zvýšení spotřebních daní a daně z přidané hodnoty přinese do státního rozpočtu v příštím roce zhruba 23 miliard korun. Výdaje domácností by se podle dosavadních odhadů měly kvůli zdražení zboží a služeb zvýšit o stokoruny měsíčně. Větší útraty kromě konzumentů piva a lihovin čekají především motoristy a kuřáky.


Pivovary Staropramen mají na českém pivním trhu zhruba 15procentní podíl. Kromě značky Staropramen patří do portfolia společnosti také značky Ostravar a Braník. Firma v ČR zároveň distribuuje belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Loni bez započtení zahraniční licenční výroby společnost v Česku i zahraničí prodala 3,26 milionu hektolitrů piva a překonala tak svůj předloňský rekord. Více v ČR vyrobil jen Plzeňský Prazdroj, dlouhodobý lídr trhu. Zisk společnosti se loni snížil přibližně o polovinu na 289,6 milionu korun z předloňských 578,4 milionu Kč. Tržby z prodeje ale firmě meziročně vzrostly na 4,05 miliardy z 3,84 miliardy korun v roce 2007.

Dosavadní vlastník Pivovarů Staropramen, společnost AB InBev, pivovary začátkem prosince prodal firmě CVC Capital Partners společně s dalšími pivovar na Slovensku, v Bosně a Hercegovině, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku a Srbsku celkem za 2,2 miliardy USD (zhruba 40,2 miliardy Kč).