Slovensko od pátku spustí elektronický systém výběru mýtného. Elektronické mýtné tak částečně nahradí zpoplatnění využívání dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy prostřednictvím dálničních známek. Nový systém ale zřejmě zdraží přepravu široké škály zboží a pravděpodobně také autobusovou dopravu.

Výběr provozovatele systému elektronického mýtného na Slovensku provázela kritika opozice a médií. Krátce před spuštěním systému pohrozili protesty menší dopravci. Jejich zástupci se ve středu vydali za ministrem dopravy Ľubomírem Vážnym, kterému vznesly požadavky na změny v elektronickém výběru mýtného. Dopravci předložili seznam jedenácti požadavků, po ministrovi hlavně chtějí, aby výběr mýtného posunul o půl roku, tedy z ledna na červenec.

V případě neúspěchu jsou dopravci připraveni v pondělí přijet se svými vozy k čerpacím stanicím, kde chtějí zatím blíže neurčeným způsobem protestovat. Původně dopravci uvažovali o blokádě hraničních přechodů.

Platba za kilometry

Povinnost platit mýtné na vybraných úsecích silnic bude mít na Slovensku každé motorové vozidlo s hmotností nad 3,5 tuny anebo jízdní soupravy se stejnou minimální hmotností. Poplatky budou muset platit i vozidla určená k přepravě více než devíti osob včetně řidiče. Autobusoví dopravci budou sice proti původně navrhovaným poplatkům platit přibližně o polovinu nižší částky, i ty ale zřejmě zdraží cestovné.

Zpoplatněno bude 397 kilometrů dálnic, dále 173,82 kilometru rychlostních komunikací a 1461,49 kilometru silnic první třídy. Dohromady je to více než 2032 kilometrů silnic. Dopravci budou platit mýtné podle počtu ujetých kilometrů po zpoplatněných úsecích.


Kilometr jízdy po zpoplatněné silnici vyjde od 6,3 centu (asi 1,66 Kč) do 20,9 centu (asi 5,52 Kč) bez daně z přidané hodnoty (DPH) v závislosti na typu silnice a kategorii vozidla. Důležitá bude kromě hmotnosti a počtu náprav také emisní třída vozidla, která určuje, do jaké míry vozidlo znečišťuje životní prostředí. Platit mýtné bude možné v hotovosti, bankovním převodem, bankovními či palivovými kartami.

 

Náklady s palubními jednotkami

Přepravci, jichž se povinnost platit mýtné týká, se musejí zaregistrovat na jednom z kontaktních míst, kde podepíší potřebné smlouvy. Také by měli na místě převzít pro každé vozidlo zařízení, které bude zaznamenávat počet ujetých kilometrů. Za každou palubní jednotku ale musejí zaplatit zálohu 50 eur (asi 1320 Kč).

Dopravci mají na výběr dva platební režimy: buď si mýtné předplatí, anebo ho budou hradit zpětně prostřednictvím faktury. K tomu je ale zapotřebí za každé vozidlo složit bankovní záruku ve výši 600 eur (asi 15.846 Kč) a také napevno instalovat palubní jednotku.


Právě proti výši ceny za montáž palubní jednotky, kterou původně stanovilo slovenské Sdružení silničních dopravců Česmad na 134,9 eura bez DPH, protestovali někteří malí a střední dopravci. Sdružení mezitím souhlasilo se snížením ceny o 17 procent.

 

Přepravcům ale vadí i výše mýtného, která jim prý několikanásobně zvýší náklady, stejně jako údajná nepřipravenost systému.

Desetitisícové pokuty

Mýtný systém na Slovensku vybudovala společnost SkyToll. Podle ní v současnosti funguje kromě osmi kontaktních míst ve slovenských krajích také 83 distribučních míst a 13 kontaktních míst na hraničních přechodech. Na nich je ale možné si mýtné pouze předplatit.

Tři dny před koncem roku se stihlo do systému zaregistrovat 50.000 vozidel. Pro bezproblémový start jich ale podle odhadů chybí ještě pětina, což je dalších asi 10.000 vozidel.

Za jízdu bez zaplacení mýtného nebo za zásahy do palubních jednotek mohou řidiči nákladních vozidel, kamionů a autobusů dostat pokutu 1655 eur (asi 43.700 Kč). Stejná sankce jim hrozí, pokud ve vozidlech nebudou mít nainstalované palubní jednotky. Přestupkem bude i nesprávné zadání parametrů do palubní jednotky, podle nichž se vypočítá poplatek za používání silnic.


Pokud řidič sankci nezaplatí na místě, obvodní dopravní úřad ji zvýší na 2655 eur (asi 70.100 Kč). Pokud se prokáže, že řidiče k porušování zákona naváděl jeho zaměstnavatel, bude firmě hrozit pokuta do 16.595 eur (asi 438.300 Kč).

 

Podle českého sdružení dopravců Česmad Bohemia je celý systém elektronického mýtného na Slovensku od začátku špatně připravený.

Společnost SkyToll vyhrála výběrové řízení na vybudování elektronického systému výběru mýtného s nejvyšší nabídkou za zhruba 852 milionů eur (asi 22,5 miliardy Kč) po vyloučení ostatních uchazečů z tendru.