Nové vedení ČD Cargo chce zastavit tendr na nákup potravinářských vagonů. Chce tak ušetřit 175 milionů korun. Podezřelý tendr byl spolu se špatným hospodařením a bráněním forenznímu auditu důvodem k odvolání představenstva ČD Carga minulý týden. Uvedl to předseda představenstva ČD a ČD Carga Petr Žaluda.

Poté, co valná hromada ČD Carga, reprezentovaná vedením mateřských Českých drah, minulý týden odvolala představenstvo Carga v čele s Josefem Bazalou, rezignovali na své posty postupně i personální ředitel Pavel Koucký a provozní ředitel Oldřich Mazánek, kterého ve středu následoval i jeho zástupce Jiří Witiska.

Ten odůvodnil svůj odchod obdobně  jako předchozí rezignující. "Odmítám se aktivně podílet na změnách prezentovaných novým představenstvem, s nimiž nejsem vnitřně ztotožněn," řekl Witiska mj. ve svém odůvodnění rezignace.

Žaluda: Odvolání bylo nezbytné, hrozilo pokračování škod

Nové představenstvo v čele s generálním ředitelem ČD Petrem Žaludou podle odcházejících manažerů začalo realizovat kroky, které ČD Cargo destabilizují a poškodí. Od společnosti již začali odcházet někteří zákazníci. Podle Žaludy se ale o hrozbě ztráty některých zákazníků vědělo už celé týdny a je to nyní účelově používáno, řekl ve středu na tiskovém na brífinku.

Žaluda tvrdí, že podnik naopak poškozovali původní manažeři. Odcházející manažeři podle něj nemají čisté svědomí.

Pochybnosti o původním vedení se objevovaly i v tisku, nebyly tedy nejspíš zcela neopodstatněné. Proto se Žaluda rozhodl jednat. Bazalův tým prý rovněž bránil provedení forenzního auditu a zveřejnění jeho výsledků. Odvolání představenstva bylo podle Žaludy nezbytné, protože hrozilo pokračování škod a snižování hodnoty společnosti.

"Rozhodl jsem se jít do určitého osobního rizika, protože jsem do minulého týdne, kdy jsem se rozhodl odvolat představenstvo ČD Carga, vycházel především z indicií. Na základě současných informací z auditu musím prohlásit, že odvolání bylo nezbytné," prohlásil Žaluda.

Firma loni vykázala ztrátu 380 milionů korun a v 1. čtvrtletí byl propad 50 milionů korun. Bývalé vedení plánovalo nakoupit 100 potravinářských vagonů za údajně nevýhodných podmínek. Cargo tyto vozy navíc nepotřebuje, protože tvoří jen dvě procenta jejího obratu.

Žaluda nezpochybňuje fakt, že i ČD Cargo zasáhla ekonomická krize. Vinit za špatné výsledky krizi je podle něj příliš snadné.  "Můžete mít ztrátu deset miliard a říkat, že je to kvůli krizi. Proto jsme zadali audit, abychom věděli, zda měla být ztráta půl miliardy nebo nula."

Nedostupné informace? Skandální

Bazalův tým prý podle Žaludy rovněž bránil provedení forenzního auditu a zveřejnění jeho výsledků. "My k datu odvolání (16. června) jsme neměli jedinou možnost jako zadavatel auditu naší 100procentní dcery na základě smluv, které byly uzavřeny, se dozvědět, co se tam děje, jak se to děje atd.... Byli jsme naprosto odříznut od toho, jak ten audit probíhá a zda jsou tam nějaké problémy," odůvodnil Žaluda odvolání.

"Z okruhu obdržitelů informací byly opakovaně vyřazovány jak mateřská společnost, tak řídící výbor, tak dozorčí rada, což považuji za skandální, že by se o výsledcích auditu případně o jeho průběhu nesměl dozvídat jak akcionář, tak hlavně zadavatel toho auditu, ani jeho kontrolní orgány," dodal šéf ČD.

Nového generálního ředitele by mělo představenstvo podle Žaludy vybrat na základě výběrového řízení. "Chceme si vzít renomovanou firmu a té zadat požadavkyna generálního ředitele," uvedl. Díky tomu by měly ČD podle Žaludy dostat kandidáty jak tuzemské tak i zahraniční.

Na dotaz novinářů, zda i nový ředitel bude pobírat plat v řádu statisíců a zda to odpovídá situaci ztrátové firmy, Žaluda odpověděl v tom smyslu, že dostat ztrátovou firmu k zisku je náročnější práce, než řídit firmu ziskovou, která vlastně běží sama. Ohodnocení manažerů ve firmě musí podle něj být srovnatelné soukromému sektoru a zohlednit velikost firmy.

 

 

Další podrobnosti o situaci v ČD Cargo a pozadí odchodu či odvolání jeho vedení v HN