Opravny obřích letounů vyroste v těsném sousedství mezinárodního letiště Mošnov u Ostravy. V první fázi bude postaven nový hangár za zhruba 1,05 miliardy korun, který by měl začít fungovat do roka. Nabídne asi 180 pracovních míst pro zaměstnance se špičkovou kvalifikací řekl šéf představenstva holdingu Geofin Daneš Zátorský. Investorem je společnost CEAM (Central European Aircraft Maintainance), jež je stoprocentní dceřinou firmou společnosti CCG z holdingu Geofin.


"Do Mošnova budou na pravidelné opravy a údržbu létat dopravní stroje až do velikosti Boeing 737 a 747. Bude zde možné provádět i složité opravy," dodal Daneš s tím, že vzniknou opravárenské kapacity pro letecký průmysl, jaké dosud nemají v Česku obdoby.


Pro tento projekt bude CEAM čerpat investiční pobídky od státu. Ministerstvo průmyslu a obchodu rozhodlo o veřejné podpoře projektu až do výše 65 procent uznatelných nákladů, uvedl šéf Geofinu, podle něhož jsou nyní kapacity pro opravy velkých letadel ve světě přetížené. Na opravy do Mošnova budou mířit letouny evropských leteckých společností.


V první fázi v Mošnově vyroste hangár o délce 147 metrů, šířce 80 metrů a výšce přes 34 metrů. Generálním dodavatelem pro výstavbu se stala společnost Vítkovice. Stavební část prací zajišťuje společnost VOKD, jež je také součástí holdingu Geofin. Druhá etapa projektu počítá s výstavbou haly, kde bude možné opravovat i současná největší dopravní letadla. Holding podle Daneše delší dobu spolupracuje s ostravskou technickou univerzitou. S jejími absolventy také počítá jako s budoucími zaměstnanci opraváren CEAM.


Geofin rozvíjí v leteckém průmyslu i řadu dalších aktivit. Do jeho letecké divize vedle společností CCG a CEAM patří rovněž mošnovská firma CCA - Central Connect Airlines, která zajišťuje osobní a nákladní leteckou dopravu, například letecké spojení mezi Ostravou a Vídní. Do skupiny patří také JOB AIR, zabývající se obchodováním s letadly, a jejich servisem a údržbou. Geofin vlastní 100 procent akcií VOKD, působí rovněž v developerských a realitních firmách a v dřevozpracujícím průmyslu.


Záměr postavit opravnu obřích letounů v Mošnově není nový. Letecký opravárenský závod začaly v listopadu 2002 v Mošnově stavět islandská společnost European Central Aviation a stavební firma ŽS Brno. Projekt za 20 milionů dolarů však kvůli údajným finančním potížím hned na počátku ztroskotal. Hangár měl být postaven do roku 2005, investor sliboval vytvořit 250 pracovních míst.