Stát plánuje mýto na všech silnicích


Ministerstvo dopravy už začalo s přípravou dalších dvou etap mýtného. Po jejich dokončení by tak mohly být zpoplatněné prakticky všechny silnice v Česku. V rozhovoru pro HN to řekl ministr dopravy Aleš Řebíček.

Navíc je možné, že se výrazně rozšíří okruh automobilů, které musí mýtné odvádět: ministerstvo dopravy bude jednat s hejtmany a ministerstvem financí o tom, zda by mýtné měly platit všechny automobily nad 3,5 tuny, tedy i každá větší dodávka. Nynější zpoplatnění silnic se vztahuje jen na kamiony a autobusy, které jsou těžší než dvanáct tun.

Návrh posoudí také experti Vysoké školy ekonomické: "Musíme zjistit, jaký by to mělo dopad na ekonomiku. Zda by to například nenastartovalo inflační spirálu," říká Řebíček.

V současné době se mýtné od 3,5 tuny platí pouze v Rakousku a Švýcarsku. Rakouskou ekonomiku přitom jeho zavedení postihlo výrazně, například inflace stoupla o více než procentní bod.

Dvě Řebíčkovy varianty


Podle Řebíčka nyní ministerstvo jedná se zástupci krajů, o podobě systému pro "okresní" silnice by se mělo rozhodnout letos.

V úvahu připadají dvě varianty: buď stát centrálně zavede mýtné na všech silnicích druhých a třetích tříd, nebo si kraje budou moci vybrat, které silnice zpoplatní a které nikoli: "Uvažujeme o tom, že by si provozovatele mýtného vybíraly kraje. Termín zavedení mýtného by mohl být také v jejich kompetenci," říká Řebíčkův náměstek Jiří Hodač.

Peníze pro kraje


Rovněž výnos z mýtného, které by se vybralo na silnicích nižších tříd, by měl připadnout krajům.

"Stát si ponechá pouze peníze, které získává z dálnic a silnic prvních tříd, jež spravuje," dodal Řebíček. "Kraje by peníze vybrané od dopravců mohly použít na zlepšení kvality jejich silnic."

Myšlenku zpoplatnění všech silnic hejtmani podporují.

"V současné době nám dělají problémy kamiony, které objíždějí úsek dálnice od slovenské hranice do Brna, na kterém se vybírá mýtné. Zpoplatněním silnic nižších tříd bychom to vyřešili," řekl hejtman Jihomoravského kraje Stanislav Juránek. Podle něj by ale mýtné měly platit pouze kamiony. "Pokud by platila všechna auta těžší než 3,5 tuny, byl by to již významný zásah do daňového systému," dodal.

Podle hejtmana Středočeského kraje Petra Bendla by však ministerstvo mělo nejprve zrušit plánovanou výstavbu mýtného na silnicích prvních tříd. "Antimonopolní úřad podle mého názoru nebude souhlasit s variantou, kterou ministerstvo pro první třídy dohodlo se společností Kapsch. Měl by se vypsat nový tendr na satelitní technologii, kterou by mohly být zpoplatněné jak silnice prvních tříd, tak všechny ostatní," uvedl Bendl.