"Doposud nedošlo k jednoznačnému sjednání podmínek, aby tento termín mohl být dodržen. To je můj překlad situace," řekl po dnešním semináři předseda sněmovního podvýboru pro dopravu Miloš Melčák, podle kterého zástupci ministerstva dopravy stále uvažují o kombinaci mikrovlnné a satelitní technologie, to vše ale v horizontu několika let.


Melčákovi dal za pravdu i poradce ministerstva dopravy a děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj se ministerstvo nyní soustředí především na tzv. etapu 2A, což je právě mikrovlnná část uvažovaného hybridního systému. Ta by se podle něj měla k 1. lednu 2008 stihnout. "Dobudovat tu satelitní část už není problém, centrální systém na ní bude připraven," řekl Moos. Pak už je podle něj otázka politického rozhodnutí, které další komunikace budou satelitem zpoplatněny.


Jiný názor zastává náměstek ministra dopravy Jiří Hodač, podle něhož je na výstavbu celého hybridního systému do 1. ledna 2008 stále čas. Odmítl se však vyjádřit ke spekulaci, zda-li by ministerstvo bylo ochotné přistoupit ke kroku vystavit pouze mikrovlnný systém s mýtnými branami na pětině z původně uvažovaných 1200 kilometrech silnic první třídy. "Teď probíhá vyhodnocení a nic říkat nechci," sdělil novinářům.


Že je termín 1. ledna 2008 ohrožen se domnívá i mediální zástupce firmy Kapsch David Šimoník: "My jsme říkali, že do konce března by bylo ideální rozhodnout. Jsme v půlce dubna, je to termínově velmi napjaté."


Mýtné se v současné době vybírá na 1000 kilometrech dálnic a rychlostních silnic mikrovlnnou technologií, která vyžaduje stavbu mýtných bran. Stát s Kapschem na počátku února dohodl, že na silnicích první třídy využije z 80 procent satelitní technologii a mýtné brány budou hlídat zbylých 20 procent silnic. Podoba celého systému tak není stále jasná.