Podle náměstka ministra dopravy pro infrastrukturu Jiřího Hodače byl dosavadní způsob financování dopravní infrastruktury neefektivní a způsoboval plýtvání v řádu miliard korun. Pro letošní rok chybělo v rozpočtu SFDI více než 30 miliard korun. To vyvolalo nutnost prodeje akcií ČEZ. S privatizačními příjmy však nelze do budoucna podle Hodače počítat.

Aktuálním problémem SFDI je nedostatek hotovosti. Rozhodující část zdrojů z privatizace ČEZu bude k dispozici až ve čtvrtém čtvrtletí. V současnosti fondu chybí 11 miliard korun, které je nutné získat ze státního rozpočtu. To umožní realizaci současných a zahájení nových plánovaných staveb. Pokud je nedostane, nebudou včas dokončeny důležité stavby. To může ohrozit také čerpání peněz z fondů EU.

Nové vedení ministerstva dopravy se proto snaží financování zprůhlednit a zefektivnit. Podle nového konceptu budou asi tři čtvrtiny rozpočtu SFDI hrazeny mandatorním příspěvkem ze státního rozpočtu ve výši 45 miliard korun. Standardní příjmy by měly plynout z mýtného, dálničních známek a části výnosu ze spotřebních daní. Další zdroje poskytnou fondy EU. Fond dopravní infrastruktury lze financovat i novými metodami, kterými jsou sekuritizace a projekty PPP.

Evropské fondy poskytnou české dopravě 5,76 miliard eur

"Zdroje z EU budou pro příští roky důležitým zdrojem financování rozvoje dopravní infrastruktury v České republice, což je jasné z porovnání s výhledem rozpočtu SFDI, kde pro příští roky počítáme zhruba se zachováním dosavadního rozsahu kolem 60 miliard korun," komentuje význam OPD pro Českou republiku Hodač.

Ministerstvo dopravy předpokládá, že první výzvy pro předkládání projektů pro financování z fondů EU prostřednictvím Operačního programu Doprava (OPD) budou vyhlášeny během letošního 3. čtvrtletí. Pro příští roky je přitom v OPD připraveno na financování dopravní infrastruktury v průměru přes 20 miliard korun, na celé období 2007 až 2013 to pak je přes 152 miliard korun (5,76 miliardy eur).

Sekuritizace - nová možnost financování

Dodatečné zdroje by pak do dopravní infrastruktury měly plynout z nových možností financování, jejichž vyhledávání je jedním z klíčových úkolů nového ředitele SFDI. "Již jsme se aktivně zapojili do práce řídicího výboru PPP projektu pro D3, a kromě toho jsme zahájili neformální jednání o možnostech využití sekuritizace. Principem tohoto klasického finančního nástroje je #130#zástava#145# budoucích příjmů ve prospěch partnera, od něhož získáme potřebné prostředky dnes. Důležité je připomenout, že hlavní podmínkou všech nových metod financování je, že nebudou mít dopad na dluhovou službu České republiky," říká ředitel SFDI Gustáv Slamečka.