Německá vláda dnes uvolnila cestu k privatizaci posledního velkého státního koncernu, když schválila částečné odstátnění železnice. Podle zákonné předlohy státu zůstane ještě příštích 15 roků infrastruktura včetně kolejové sítě, nádraží a energetických zařízení, hospodařit s ní však bude sama společnost. Společnost Deutsche Bahn je však bude moci hospodářsky využívat.

O privatizaci dráhy, která disponuje 34.000 kilometrů dlouhou železniční sítí, se v Německu vedou spory celá léta. Stát se hodlá od roku 2009 zbavit až 49 procent svých podílů na dráze. Ocitnou se buď na burze nebo se prodají soukromým investorům. Návrh zákona musí ještě schválit obě parlamentní komory. Zejména ve sněmovně německých zemí Spolkové radě předloha nemá souhlas jistý, protože regiony se obávají o osud oblastní dopravy.

Varují, že soukromý sektor nebude mít zájem na málo výnosné regionální přepravě. Deutsche Bahn je největším dopravním podnikem Evropy. Loni německá železnice přepravila 1,9 miliardy cestujících a 300 milionů tun nákladů. Čítá 229.000 zaměstnanců. Loňský obrat činil 30 miliard eur a zisk téměř 1,7 miliardy (50 miliard korun).

Podle odhadů by do konce roku 2008 dojít k privatizaci až 25procentního podílu. Celkem může stát prodat až 49 procent společnosti. Překročit hranici 50 procent zakazuje Ústava.

Rozhodnutí přichází jen těsně poté, co utichly spory mezi Deutsche Bahn a dvěma odborovými organizacemi sdružujícími zaměstnance na železnici resp. strojvedoucí. Dvě stávky, které proběhly ve dvou týdnech po sobě začátkem července, ochromily železniční dopravu v celé zemi.   


Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist