Stát chystá fúzi nově vzniklé dceřiné společnosti Českých drah ČD Cargo se slovenskou obdobou Cargo Slovakia. Uvedl to člen sněmovního podvýboru pro dopravu Karel Šidlo (KSČM) a potvrdil ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS). Podle Šidla vlády ČR a Slovenska pracují na dohodě o vzniku společného podniku. cd-cargo-192x128.jpg

Stát si podrží většinu akcií

"Ano, to mohu potvrdit, skutečně na takové možnosti pracujeme, protože je velmi logická," uvedl Řebíček pro ČTK. Užší propojení obou společností bude podle něj znamenat prodloužení uceleného železničního koridoru směrem na východ. Nový podnik bude údajně také mnohem přitažlivější pro případné strategické partnery.

Jak řekl Šidlo, v nově vzniklé společnosti bude mít většinu akcií česká firma, kde si nadále podrží rozhodující vliv stát. Podle něj je Cargo Slovakia, které vzniklo v roce 2005 oddělením od slovenských drah, dostatečně silným partnerem. "Bude to protiváha polské straně, bude to protiváha maďarské straně," řekl Šidlo.

Konkurenci ustojí pouze silné společnosti

S fúzí souhlasí i děkan dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle něj si na liberalizovaném evropském trhu budují silnou pozici například Němci, Poláci a Rakušané, a v této konkurenci obstojí jen silní hráči. "Pokud mají být české a slovenské dráhy konkurenceschopné, tak taková fúze by mohla být prospěšná, protože jen dobře připravené a silné společnosti mohou konkurenci ustát," řekl Moos.

Moos přitakává i myšlence vytvoření pomyslného západovýchodního železničního koridoru. "Jestliže sledujeme tok investic, tvorbu logistických center směrem na východ, můžeme z toho usoudit, že takovýto most bude mít velkou roli a může být velmi úspěšný," doplnil Moos. Podle něj není do budoucna vyloučen vstup strategického partnera do nové společnosti, ale stát by si měl ponechat kontrolní podíl.

ČD Cargo vznikne od prosince

Akciová společnost ČD Cargo vznikne podle rozhodnutí české vlády oddělením od Českých drah k 1. prosinci. Bude mít základní jmění téměř devět miliard korun a od mateřské firmy převezme 13.000 zaměstnanců. Nákladní doprava ČD je pátá největší v Evropě; loni přepravila přes 80 milionů tun zboží a vykázala zisk 1,5 miliardy korun. Cargo Slovakia přepraví ročně více než 50.000 tun zboží.

České železniční cargo se odděluje od mateřské společnosti jako poslední ve střední Evropě. Vláda si od oddělení slibuje především konec křížového financování ztrátové osobní dopravy ze zisků nákladní dopravy. Ročně to činí asi 650 milionů korun. Šidlo však odhaduje, že osobní doprava oddělením carga může přijít až o 1,4 miliardy.