Primátor Prahy Pavel Bém ostře odmítá návrh vedení pražské hromadné dopravy na zdražení jízdného o 50 procent. Bém dnes ČTK řekl, že pro něj je takový návrh vyloučený. Podle záměru dopravního podniku by se časové kupony měly zdražit o 39 procent, cena přestupní jízdenky by byla o 50 procent vyšší. Za základní přestupní jízdenku by pak lidé zaplatili místo současných 20 korun o desetikorunu více.

Návrhem na zvýšení tarifů by se měla rada hlavního města zabývat v úterý. "Náš návrh se u rady nesetkal příliš s pochopením," uvedl ve čtvrtek ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák, ale dodal, že by od něj nechtěl ustupovat. Zvýšení jízdného by dopravnímu podniku v příštím roce přineslo 850 milionů korun navíc.

Tento návrh ale primátor odmítá. "Toto se skutečně nemůže stát. Seznámil jsem se s jejich rozumnými argumenty, ale rozloučili jsme se s tím, že tento návrh není pro primátora a městskou radu akceptovatelný," reagoval Bém. Dopravní podnik mu dnes večer předloží druhou variantu návrhu. "Jsem na ni velmi zvědavý, neumím teď říci, co to bude, ale s jistotou říkám, že to nebude více," podotkl primátor.

Moos: Lidé budou MHD jezdit dál

Zdražování jízdného pražské městské hromadné dopravy povede k dočasnému snížení počtu cestujících. Protože ale v Praze jsou během dne velké zácpy, vrátí se k ní. Pro ČTK to řekl děkan Dopravní fakulty ČVUT Petr Moos. Podle Petry Kolínské (Strana zelených) lidi od používání MHD vyšší ceny neodradí, protože rostou i náklady na používání automobilů.

"Pokud dopravní podnik tuto skutečnost doplní kvalitnějšími službami a lepší čistotou vozů, tak si myslím, že to cestující přijmou s porozuměním. Ale v dané situaci to je pro občany nepříjemná skutečnost," uvedl Moos.

Zdraží i dlouhodobé kupóny

Podle dosavadního návrhu by měl například roční kupón podražit na 5800 korun ze současných 4150 Kč. Čím kratší kupon, tím by podle Dvořáka mělo být zdražení výraznější. Původní návrh přitom počítal se zdražením o 20 až 30 procent. Důvodem pro zdražování je například zvýšení cen energií, růst daně z přidané hodnoty a zvyšování počtu spojů.

Dopravnímu podniku by v příštím roce měly stoupnout náklady o 1,1 miliardy korun, zároveň se sníží dotace města o 700 milionů korun. Podnik chystá řadu úsporných opatření, která by měla přinést zhruba 600 milionů korun. Celkem by tedy beze změny jízdného měl podnik k dispozici o 1,2 miliardy korun méně.

Podnik chce ušetřit i propouštěním. Audit ukázal, že řady zaměstnanců by se mohly snížit zhruba o 1300 lidí. Ke konci roku dopravní podnik zruší 677 míst.