fico-meciar-192-128.jpgVládní Lidová strana-Hnutí za demokratické Slovensko (LS-HZDS), které předsedá Vladimír Mečiar, nesouhlasí s plánem na spojení nákladní železniční společnosti ZSSK Cargo se sesterskou českou společností ČD Cargo. Podle Mečiara má odmítavé stanovisko k fúzi i Směr-sociální demokracie (Smer-SD) premiéra Roberta Fica. Ten zatím dohodu proti spojení carga nepotvrdil, informaci nekomentovalo ani slovenské ministerstvo dopravy.

"Doporučení bylo jednoznačné, aby cargo do České republiky neodcházelo. Bylo to naše doporučení, ale i dohoda se Směrem," uvedl Mečiar na dnešní tiskové konferenci, jež se týkala dohod jeho strany se Směrem.

Český ministr dopravy Aleš Řebíček soudí, že pokud Slováci od tohoto záměru ustoupí, nebude se s tím dát nic dělat, ale bude to škoda. "Jestli slovenská strana skutečně od té myšlenky ustoupí, nezbude nám, než to vzít na vědomí, ale budu si dál myslet, že to je škoda," uvedl Řebíček. Podle něj je myšlenka propojení obou společností správná, ale na cestě k fúzi jsou mnohá úskalí, která mohou celou transakci zhatit.

Podle Mečiara by po spojení dopravců hrozilo, že Slovensko by po případném prodeji společného podniku dalšímu vlastníkovi přišlo o ekonomicky výhodný podnik. "Česká republika předpokládá prodej svého podílu carga. Pokud by Slovenská republika na Českou republiku převedla svůj podíl, tak ČR vlastně předá slovenský podíl jinému uživateli a není v zájmu tohoto státu, aby cargo přestalo být státní," doplnil Mečiar.

V případě spojení českého a slovenského carga by před liberalizací evropského železničního trhu vznikl jeden z největších nákladních železničních dopravců v Evropě.

Privatizaci carga rozjela bývalá vláda Mikuláše Dzurindy, kvůli předčasným volbám ji však nedokončila. Ficova vláda se po loňském nástupu do úřadu zavázala, že nebude privatizovat státní majetek.