Až zítra stavaři otevřou prvních sedmnáct kilometrů dálnice D47 mezi Ostravou a Bohumínem, Česko se konečně přehoupne přes tisícovku kilometrů dálnic a rychlostních silnic. Přesně čtyřicet let po zahájení stavby nejstarší české dálnice D1.

První tisíc kilometrů tak "dé jednička" začala i skončí - každý úsek D47, který stát dostaví, se totiž automaticky přiřadí pod jednu dálnici, která má v roce 2009 spojit Prahu, Brno a Ostravu.

Kilometr za 830 milionů

Vybudování ostravského úseku dálnice D47 (kterým však řidiči projedou až den po slavnostním otevření, tedy v neděli) patří k nejdražším úsekům dálnic v Česku. Za sedmnáct kilometrů "asfaltu" totiž stát zaplatil čtrnáct miliard korun.

"V přepočtu na kilometr to vypadá jako velká částka, ale je třeba si uvědomit, že jsme stavěli průtah městem s třemi sty tisíci obyvateli, což je v Česku unikátní projekt. Stavby jsou navíc na poddolovaném území, náklady zvýšily také složité mostní estakády," řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Alfred Brunclík. Otevření této části dálnice pojímá ŘSD velkolepě, a tak na sobotní slavnosti na poddolovaná území symbolicky písní Krtek upozorní například populární skupina Buty.

Hned tři kilometry dálnice mezi Ostravou a Bohumínem ale nepovedou pod zemí, nýbrž "vzduchem" po několika mostech.

Prozatím nový úsek ostravské dálnice poslouží hlavně jako objezd Ostravy. Původně se sice měl společně s touto dálnicí otevřít i takzvaný Severní spoj, který řeší spojení centra Ostravy s obvody Poruba a okolím. Tato stavba se však zatím odkládá. Ke svému hlavnímu účelu - tranzitu z Čech, Moravy a Slezska do Ostravy, a dále do Polska - bude dálnice sloužit až v roce 2010.

Do té doby by měl být už dostavěn i zbývající zhruba osmdesátikilometrový úsek z Lipníku nad Bečvou do Ostravy.

Slib bývalého ministra dopravy Milana Šimonovského, že dálnice D47 bude kompletně hotová do konce roku 2008, se tak nenaplní. K tomu je potřeba dostavět ještě dva úseky. Ten první mezi Bělotínem a Bílovcem stát dokončí až na sklonku roku 2009 a hraniční část za Karvinou se otevře až v roce 2010. Kompletní dálnice D47 má vyjít na 58 miliard korun.

Bude dálnice poloprázdná?

Dálnice D47 je i ukázkou toho, jak obtížně a draze v Česku dálnice vznikají. Když stát v roce 2001 zvažoval, jestli dálnici postaví sám nebo její stavbu svěří soukromé firmě, předpokládal, že zaplatí 44 miliard korun a hotová bude nejpozději v roce 2005. V březnu 2001 ale vláda Miloše Zemana rozhodla, že bez výběrového řízení osloví společnost Housing&Construction Holding a zadala jí zakázku na vybudování dálnice D47 z Lipníku nad Bečvou do Ostravy. Cena poté výrazně narostl a o akci se začala zajímat protikorupční policie. V roce 2003 vláda Vladimíra Špidly dohodu s firmou H&C vypověděla.

Dohady kolem vysoké ceny dálnice však pokračují dodnes. Naposledy tento měsíc prohlásil hejtman moravskoslezského kraje Evžen Tošenovský, že dálnici neprodražili politici ani stavaři, ale tlaky různých aktivit a sdružení. Zelení kontrovali, že stát staví dálnici v místech, kde je zbytečná. "Třeba v úseku z Bohumína k hranicím s Polskem by stačil poloviční profil dálnice. Ze studie ŘSD vyplývá, že kapacita komunikace bude za dvacet let využita jen z necelých třiceti procent," říká i poslankyně Věra Jakubková (SZ).

Už včera přibylo v Moravskoslezském kraji jiných osm kilometrů rychlostní silnice - R48 z Frýdku-Místku do Českého Těšína. Úsek mezi Tošanovicemi a Žukovem stál 1,5 miliardy korun.

071130_04p.jpg

Kilometry českých dálnic