alitalia-192x128.jpgZpráva naprosto šokovala investory, takže akcie firmy se v pátek na burze v Miláně ocitly ve volném pádu. Kurz akcií už byl sice pod jedním eurem, po zprávě ale klesl skoro o 30 procent, takže burza musela obchody s nimi zastavit. Akcie později část ztrát smazaly a naposledy se prodávaly za 76 eurocentů.  Informaci přinesla agentura Reuters s odvoláním na svůj zdroj.

I při ceně 35 eurocentů za akcii vychází cena za celý podnik na zhruba 485 milionů eur (asi 12,8 miliardy Kč), tedy na méně než polovinu, s čím počítal trh. Nabídky jsou nicméně nezávazné a je možné je změnit. Air One ani Air France-KLM se k informacím zdroje nechtěly vyjadřovat.

Alitalia v tiskové zprávě uvedla, že nabídky nejsou kompletní a zatím jen vyjadřují předběžnou cenovou představu. Reuters nicméně podotýká, že politicky přijatelnější by byla nabídka Air One, protože za tímto podnikem stojí velká italská banka Intesa Sanpaolo, takže je jasné, že Alitalia by zůstala v italských rukách. Pokud by zvítězila Air France-KLM, Alitalia by z vlivu italské vlády zmizela jednou provždy.

Odboráři vyhrožují další stávkou

Strach ze změn a z propouštění mají odboráři, kteří v pátek varovali, že vstoupí do další stávky. Chtějí, aby s nimi vláda nejprve jednala, než se rozhodne podnik prodat, a aby jim sdělila, co přesně nový majitel ve firmě plánuje změnit.

Více informací po vládě žádá i Roberto Formigoni, který je klíčovým politickým činitelem v oblasti Milána, kde má Alitalia hlavní působiště. "Plán rozvoje firmy je nejdůležitější součástí jejího ohodnocení. Nezáleží na tom, kdo nabízí o cent více nebo o cent méně. Je to o závazku firmy, která předkládá strategii," řekl Formigoni podle agentury ANSA.

Zájemce o Alitalii na firmě nejvíce láká její dominantní postavení na trase mezi Milánem, což je finanční centrum Itálie, a metropolí Římem. Vláda měla původně vybrat nejlepší nabídku ve středu, ale neučinila tak. Alitalia proto konečné rozhodnutí odložila na 18. prosince.

Premiér Romano Prodi přiznal, že představy vlády a zájemců o Alitalii se zatím poněkud rozcházejí. Vláda o prodeji Alitalie rozhodla koncem loňského roku, zatím se ale nenašel nikdo, kdo by vyhovoval představám Prodiho koalici levého středu. V červenci se zdálo, že se podaří Alitalii prodat, nakonec ale všichni zájemci ze soutěže odstoupili.

Nyní už ale podle analytiků dochází na lámání chleba. Alitalia totiž ztrácí asi milion eur denně a pokud se rychle nenajde někdo, kdo zahájí ve firmě restrukturalizační kroky, mohla by zanedlouho finančně vykrvácet. Alitalia nedávno varovala, že by mohla fungovat maximálně rok, ovšem pouze za předpokladu, že rozprodá majetek.

Pomoci nemůže ani vláda, protože Alitalia má dluhy asi 1,2 miliardy eur a Evropská komise Italům další státní pomoc zakázala.