Mercedes-Benz192.jpgV Česku by se mohly vyrábět osobní automobily Mercedes Benz. Šéf automobilky Daimler, která Mercedes Benz vlastní, Dieter Zetsche prohlásil, že chce rozšířit výrobu a pro nový závod hledá vhodné místo ve východní Evropě. Ve hře je podle něj kromě Polska a Rumunska i Česko. "Rozhodnutí padne ve druhém čtvrtletí tohoto roku," řekl Zetsche v rozhovoru pro německý magazín Wirtschafts Woche.

Ministr průmyslu a obchodu se v úterý ke zmínce pro HN nevyjádřil. Jeho mluvčí Tomáš Bartovský ale tvrdí, že o žádných jednáních nic neví. "O něčem takovém se už mluvilo vloni a ani tehdy žádná jednání neprobíhala," uvedl. Ministerstva se nové projekty ale týkají až ve chvíli, kdy se udělují investiční pobídky.

Vládní agentura CzechInvest žádná jednání nekomentuje. "Ani kdyby jednání probíhala, do uzavření dohody bychom o nich nemluvili," řekl Jiří Sochor z CzechInvestu

Mercedes k rozšiřování výroby do východní Evropy žene záměr navýšit do roku 2010 zisk o deset procent a výrobu o patnáct procent. Mercedes tak bude muset následovat politiku svého největšího rivala Audi, který ve východní Evropě již vyrábí - vlastní závody v maďarském Györu a v Bratislavě.

Mercedes plánuje do východní Evropy přesunout výrobu nových modelů třídy A a B. Těch by nový závod vyráběl až 100 000 kusů.

V Česku je podle informací CzechInvestu ještě několik průmyslových zón, kde by taková továrna mohla stát. "Když zvládne poloviční Slovensko tři automobilky, my bychom čtyři také zvládli," tvrdí ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. Za vhodnou lokalitu považuje žateckou zónu Triangel.

Česko má oproti Polsku a Rumunsku výhodu v tom, že už tu působí skupina sesterská skupiny Daimleru MB - Tech, která se věnuje vývoji. Daimler také před třemi rokyinvestoval do ústeckého závodu na náhradní díly pro svá auta.

Nevýhodou Česka se ale může stát nedostatek lidí. V automobilovém průmyslu tu pracuje 121 tisíc lidí a další se špatně hledají. "Některých profesí je akutní nedostatek," říká Šípek. Sám by prý raději stavěl v zemi, kde tolik automobilového průmyslu není.

Kromě výroby osobních vozidel stuttgartská automobilka přesouvá na východ, konkrétně do Ruska, i produkci nákladních automobilů. O umístění nové továrny Mercedes rozhodne ještě v tomto čtvrtletí.

Nákladní vozy Mercedes se v Evropě vyrábí hlavně v německém Wörthu. Je to největší závod svého druhu na světě, jeho kapacita ale současné poptávce přestává stačit.

Čtěte také


CS Cargo - největší kontrakt Mercedesu v Česku

Kamióny Mercedes patří v Česku k oblíbeným, automobilka již několik let po sobě drží vedoucí pozici v objemu prodejů. Tu potvzuje i nedávno uzavřený kontrakt s českým dopravcem CS Cargo. Logisitická společnost kupuje 1500 nákladních automobilů v celkové hodnotě 4,5 miliardy korun. Pro Mercedes-Benz je tento kontrakt největší jednorázovou objednávkou v Česku.

Podle smlouvy budou dodávky probíhat dva roky. Část nákladních vozidel bude společnostem ze skupiny CS Cargo předána v průběhu letošního roku. CS Cargo kupuje návěsové tahače Actros příští generace, které na trh vozy vstoupí až v druhé polovině letošního roku. Již nyní však splňují emisní normu EURO 5, která brzy vstoupí v platnost.

"Díky novým kamionům budeme moci rozšířit a modernizovat stávající vozový park. Nasazeny budou nejen v České republice, ale i v zahraničních dceřiných společnostech," uvedl ředitel prodeje a marketingový ředitel holdingu CS Cargo Roman Šmidberský.

Automobilka Mercedes má v Česku více velkých klientů. Jihlavský dopravce Icom Transport z Německa ve velkém odebírá tahače kamionů a loni přidal i objednávku na šest stovek autobusů za 3,5 miliardy korun. O velkou zakázku se před šesti lety postaral i Plzeňský prazdroj, který jednorázově objednal 304 nákladních vozů Atego. Všechny kamiony pro CS Cargo budou vyrobeny v německém Wörthu. Z bran tamního moderního závodu Mercedes-Benz ročně vyjede 120 000 vozidel a je největším provozem svého druhu v Evropě.