Ekologická organizace Hnutí Duha spouští od 5. května reklamní kampaň na podporu českých biopotravin. Slogan Hledá se česká buchta Zn. Bio má přesvědčit české potravinářské firmy, aby začaly vyrábět produkty v biokvalitě. "Využíváme plakáty, reklamní plochy ve vlacích a vozech městské hromadné dopravy, citylightu i bannerů na silně navštěvovaných webech. Očekáváme, že kampaň osloví stovky tisíc lidí," popisuje Kateřina Kotásková, mluvčí Hnutí Duha.

Součástí kampaně je také spuštění webu www.ceskebiopotraviny.cz, odkud mohou spotřebitelé psát výrobcům potravin a snažit se je přímo přesvědčit o tom, že mají zájem o jejich produkty v biokvalitě. "Poptávka po biopotravinách závratně roste a spotřebitelé chtějí v obchodech najít domácí, české zboží z ekologického zemědělství. Proto jsme zvolili kampaň, která osloví velké množství lidí. Umožní tisícům lidí, aby se na velké pekárny, mlékárny, výrobce uzenin a další podniky sami obrátili a požadovali lepší nabídku českých biopotravin," vysvětluje Kotásková.

Biopotraviny - čtěte souvislosti

Samotné Hnutí Duha oslovilo 77 velkých potravinářských podniků. "Pouze pětina uvedla, že vyrábí biopotraviny, ale jen malá část, třetina, o tom ani neuvažuje," dodává Kotásková.

Zájem roste, dovozy také

Ačkoliv zájem spotřebitelů o biopotraviny rychle roste, takřka dvě třetiny biopotraviny se do Česka dováží. Na trhu nejvíce chybí české maso, uzeniny, ovoce, zelenina, ale i pečivo v biokvalitě. "České zemědělství i naše krajina tak zbytečně přichází o velkou příležitost," je přesvědčená Kotásková.

"Vítáme podporu českých výrobců, je to v souladu s tím, o co se jako ministerstvo snažíme," tvrdí Ing. Martin Leibl, Ph.D., vedoucí oddělení environmentální politiky Ministerstva zemědělství. Podle něj by kampaň mohla mít pozitivní dopad na výrobce potravin. "Pokud se rozhodnou vyrábět produkci v biokvalitě, budeme rádi," dodává.

buchty-1000.jpg
(PRO ZVĚTŠENÍ INFOGRAFIKY KLIKNĚTE NA OBRÁZEK)

 

Odborníci: Hezké, ale naivní

Odborníci však kampaň vidí poněkud skepticky. Podle nich je velmi obtížné chtít po českých potravinářských firmách, aby vyráběly potraviny v biokvalitě, když české ekologické zemědělství není schopné vyrobit dostatek surovin. "V Česku je jen jeden větší producent prasat v biokvalitě, hovězích farem je několik, ale když by výrobce chtěl vyrobit bio párky, nemá z čeho. Českého biomasa je mála, navíc chybí i česká krmiva v bio kvalitě. Plocha bio obilí je minimální," popisuje Ing. Roman Rozsypal CSc., poradce pro ekologické zemědělství z Ústavu zemědělsko-potravinářských informací v Praze. Podle něj je produkce českých ekologických farem příliš malá a navíc se ještě část z ní vyváží do zahraničí. "Každá kapka na podporu biopotravin je dobrá, ale obávám se, že tato kampaň je trošku naivní," říká.

Také Kateřina Čapounová ze Svazu ekologických zemědělců PRO-BIO se na kampaň dívá mírně rozpačitě. Sama vyzkoušela kontaktovat několik potravinářských firem skrze web kampaně. "Dostalo se mi několik předpřipravených odpovědí z PR agentur, což mi ale nezkazilo radost z dobrého počinu. Teď jen čekám, jak silná je síla zákaznického chtění a kdy se dočkám většího počtu českých biopotravin," popisuje s humorem. Reálný výsledek však od kampaně nečeká.

"Obávám se, že i kdyby velké firmy začali více vyrábět potraviny v biokvalitě, podpoří se tím hlavně dovoz surovin ze zahraničí. Výrobek sice vznikne v Česku, ale bez záruky, že nebyla použity například rajčata z Ekvádoru," obává se Čapounová. Řešením podle ní je větší a systematičtější podpora státu lokální bioprodukce.

"Duhový Ranec českých buchet je příjemným počinem, kterým si určitě udělejte radost. Bez reálných praktických kroků, třeba ve změně dotační politiky, ze strany odpovědných orgánů státní správy však i nadále zůstáváme jen u imaginárního rozšiřování počtu českých biobuchet," uzavírá Čapounová.