ekonomika-finance-4-192-128.jpgNejvětší český výrobce keramických obkladů společnost Lasselsberger Plzeň utržila v loňském roce za své výrobky 4,8 miliardy korun. To představuje meziroční nárůst o šest procent. Zisk po odečtení úroků a odpisů činil 550 milionů korun. Podnik loni prodal 30,5 milionu metrů čtverečních obkladů, meziročně o 1,5 milionu méně.

"Přesouváme se k produktům s vyšší přidanou hodnotou a k velkým formátům, které snižují kapacitu výroby," uvedl ředitel společnosti Roman Blažíček. "Zatímco před deseti lety byly oblíbené obklady o rozměru 30 x 30 centimetrů, dnes je světovým standardem rozměr 45 x 45 centimetrů," řekl vedoucí marketingu Herbert Kraus.

Za poklesem prodeje stojí i silná koruna

Dalším důvodem poklesu prodeje je silná koruna, která snížila export na západ, jenž zároveň prožívá propad poptávky. Příjmy z tohoto vývozu, zejména do Německa a Rakouska, který představuje 35 procent odbytu, klesly o pět procent. Naopak východ, jehož podíl činí 30 procent, loni posílil téměř o desetinu. Nejvíce se zvyšuje odbyt na Ukrajině a v Rusku.

Lasselsberger pokrývá 97 procent české produkce. Roční spotřeba českého trhu se tři roky drží mezi 21 a 22 miliony metrů čtverečních, kolem deseti milionů metrů čtverečních reprezentují dovozy z Polska, Španělska, Itálie, Německa a stále výrazněji i z Číny.

Firma s 2000 zaměstnanci a hlavními provozy v Rakovníku a Chlumčanech na Plzeňsku a menšími výrobami v Borovanech a Podbořanech produkuje ze 40 procent bytovou keramiku v 60 sériích, zbytek tvoří venkovní obklady. Všechny produkty Lasselsbergeru nosí od roku 2005 logo RAKO, které v tomto měsíci slaví výročí 125 let od svého vzniku.