Typické výdaje lidí, kteří mají více než milion dolarů, zůstávají stejné i po americké hypoteční krizi a růstu cen ropy a potravin. Peníze utrácejí za soukromá letadla, jachty a luxusní automobily. Čeští dolaroví milionáři preferují mezi investicemi málo rizikové dluhopisy, investiční certifikáty s garantovaným výnosem, nemovitosti a stále častěji také komodity a umění.

Významnou část investic světových dolarových milionářů tvořily v loňském roce výdaje na luxusní zboží Nejoblíbenější byly umělecké předměty, luxusní automobily a privátní jachty, sportovní týmy či klenoty. Novým trendem jsou dobrodružné dovolené a „koupě zážitků“. Vyplývá to z dvanáctého ročníku studie World Wealth Report, kterou zpracovávají poradenská skupina Capgemini a Merrill Lynch.

Příliv milionářů z východu

I přes určitou opatrnost investorů z rozvinutých ekonomik Evropy a USA zaznamenaly trhy luxusního zboží v loňském roce významný rozvoj. Důvodem je příliv nových dolarových milionářů z rozvíjejících se ekonomik, především Číny, Indie, Ruska a Středního Východu.

"Významnější než možnost koupit luxusní statky je ovšem vliv velmi bohatých osob na chod domácích i globálních ekonomik. Aktiva ve výši přesahující 40 bilionů USD dávají velmi bohatým investorům stále větší vliv na chod naší společnosti," uvedl Jiří Briford, šéf společnosti Capgemini pro ČR.

Sportovci investují do hotelů a restaurací

Ani hypoteční krize v USA neovlivnila zájem velmi bohatých investorů o investice do nemovitostí, které jsou stále považovány za velmi bezpečné. "V centru zájmu jsou nadále byty v Praze, v poslední době je kladen důraz také na pozemky v blízkém okolí Prahy. Rizikovější investice do hotelů a restaurací volí často profesionální sportovci. Očekávají, že jim zajistí příjmy po skončení aktivní sportovní kariéry," uvedl Petr Stuchlík ze společnosti Fincentrum.

Přečtěte si více o dolarových milionářích

Také umění, vína a drahé kameny nacházejí u tuzemských dolarových milionářů oblibu - tržby aukčních domů v ČR vzrostly v roce 2007 meziročně o takřka 50 procent.

Luxusní dovolené na míru a cesty spojené se zážitky tvořily podle výsledků studie World Wealth Report celých 13,5 procenta výdajů na luxusní statky dolarových milionářů ve světě. "Během posledních dvou let se celosvětová poptávka po podobných produktech cestovního ruchu zvýšila o více než 15 procenta. Tento trend je patrný také v České republice - bohatí Češi objevují nové a netradiční turistické destinace, své cesty detailně plánují a spoléhají se na služby specializovaných agentur," doplnil Briford.

Typickou ukázkou zážitkového cestování je například spojení cesty do Itálie se soukromým okruhovým závodem v luxusním Ferrari, třítýdenní cesta kolem světa či expedice do deštných pralesů v Brazílii.