lokomovita_vlak_zeleznice_rychlost__192x128_.jpgNový železniční koridor z Plzně do německého Řezna, jehož stavbu mají jako svou dopravní prioritu Plzeňský kraj i Bavorsko, má jasnější podobu. Česká část III. odbočného koridoru povede buď přes Domažlice, nebo podél dálnice D5 na Rozvadov.

Začít stavět by se měl po roce 2016, kdy bude hotový celý III. koridor Praha - Plzeň - Cheb, který má stát 55 miliard korun.

"Obě země chtějí také zjednodušit cestování z Prahy do Mnichova. Nyní trvá 6,5 hodiny se čtyřmi přestupy. Cesta po odbočném koridoru by byla bez přestupů a trvala by tři až 3,5 hodiny," řekl krajský radní pro dopravu Jaroš.

Češi chtějí mít do roku 2016 stavební povolení. Němci zatím nic nepřipravují. "Řezno, Schwandorf i Furth im Wald ale chtějí koridor moc. Vyvíjejí tlak na zemskou i spolkovou vládu," uvedl Jaroš. Nová pracovní skupina českého ministerstva dopravy už s městy jednala.

Čtěte také

"Pokud se stavby prosadí, tak jejich začátek vidím mezi lety 2020 až 2025," uvedl šéf SŽDC Komárek.

Nejvíce se zatím diskutuje o tom, že by se vybudovala trať Plzeň - Česká Kubice - Furth im Wald, byla by dvoukolejná a uzpůsobena na rychlost 200 km/hod. Podle Komárka by se rozdělila na stavby: Plzeň - Stod, Stod - Domažlice a Domažlice - státní hranice.

"Nejreálnější je zatím první úsek do Stoda, kde by se měla také trať dostat novou podobu. Plzeňský kraj by chtěl zachovat současnou stopu pro regionální dopravu," řekl Komárek.

Před Stodem by trať buď odbočila směrem k D5, nebo by vedla podél současné trati do Domažlic a České Kubice, kterou nyní SŽDC opravuje za 170 milionů korun podle parametrů EU.

"Je navrhovaná ve dvoukolejné i jednokolejné variantě," dodal František Čížek z plzeňské SŽDC. Nejnákladnější stavbou bude tunel z ČR do Německa. Němci zatím neřekli, kudy by měla trať přes hranici vést. Ministerstvo, kraj a SŽDC chtějí na významnou spojnici peníze EU. Více než 70 kilometrů v ČR by mělo stát nejméně 13 miliard korun.