kamiony - stávka, kolona, dopravaNávrh Evropská komise (EK) se týká nákladních vozů nad 3,5 tuny, nikoli osobních aut. Aby vešel v platnost, musí ho schválit europoslanci i členské země. Dá se očekávat, že návrh vyvolá různorodé reakce. Jeho osud je tak zatím nejasný, stejně jako to, kdy by mohl případně začít platit.

V Česku nyní mýtné platí kamiony nad 12 tun. Ministerstvo dopravy ale počítá, že by se od ledna 2009 vztahovalo i na auta od 3,5 do 12 tun. Na dálnicích se nyní platí průměrně asi čtyři koruny za kilometr a na silnicích první třídy zhruba polovina.

Dopravní sektor se v současné době potýká s rekordně vysokými cenami pohonných hmot. Dá se proto čekat, že další růst nákladů v souvislosti se zvyšováním poplatků by byl za strany dopravců podroben ostré kritice.

Většina dopravy jede po silnici

Podle údajů z roku 2006 autodoprava představuje 73 procent pozemní přepravy v unii, na železnici připadá 17 procent.

Podle EK je silniční doprava odpovědná za 75 procent škodlivých emisí z celkové dopravy. Dopady silniční dopravy na životní prostředí se odhadují na sto miliard eur. Ztráty a dopady spjaté se zácpami podle komise znamenají náklady ve výši 1,1 procenta HDP. Nákladní kamiony pak prý stojí asi za čtvrtinou těchto negativních efektů.