Auta Automobiloví tuzemští výrobci přijdou letos nejméně o deset miliard korun z důvodu posilujícího kurzu koruny. Další miliardy spolknou další negativními faktory, jako je zdražování železa a ropy. Celkem přijdou firmy letos o 18 miliard korun.

Každá pátá firma v autoprůmyslu navíc uvažuje o snižování počtu zaměstnanců, a to celkem o 2 000 lidí. Vyplývá to z průzkumu Sdružení automobilového průmyslu mezi členskými firmami.

Firmy trápí silná koruna především kvůli jejich jednoznačné exportní orientaci. Automobilový průmysl tvoří v tuzemsku 23 procent průmyslové produkce a exportu.

"Společnostem navíc chybí plánovací jistota, protože neznají termín plánovaného zavedení eura," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.

Rostoucí cena železa a železných kovů

Druhým největším problémem je rostoucí cena železa a železných kovů na světových trzích. Náklady firem kvůli tomu stouply o téměř čtyři miliardy korun. Vinou rekordních cen ropy a ropných produktů se náklady členských firem sdružení zvýšily o další zhruba 1,7 miliardy Kč.

Více o silné koruně - čtěte ZDE

"Je zřejmé, že řada problémů je součástí globalizačních trendů. Proti rostoucím cenám železa nebo ropných produktů nic nezmůžeme. O to důležitější je, aby se politická reprezentace snažila řešit ty problémy, které má ve své moci," dodal Jahn.

Nedostatek kvalifikovaných pracovníků

Automobilky sužuje i nedostatek kvalifikovaných pracovníků v technických oborech a růst ceny pracovní síly. V této oblasti vzrostly automobilkám náklady o 1,5 miliardy korun.

Problémy přetrvávají i v otázce mobility a flexibility pracovní síly, což by měly částečně odstranit zelené karty.

Pokud by český parlament schválil vládní návrh na celoroční páteční zákaz jízd vozidel nad 7,5 tuny celkové hmotnosti, došlo by k dalšímu zvýšení nákladů automobilových firem o nejméně 2,8 miliardy Kč.

Výrobci automobilů a jejich součástí zaměstnávají přes 125 000 lidí. Export těchto firem představuje 498 miliard korun z celkových tržeb 640 miliard.