- Příští rok bude splátka firmě Kapsch za vybudování mýtného systému nejvyšší

- Fond dopravy nevěří rozpočtu, který sestavil


Loni, v prvním roce fungování mýtného v Česku, stát na poplatcích za jízdu kamionů po dálnicích vydělal 3,75 miliardy korun. V příštím roce to bude o půl miliardy méně, i když je provoz na dálnicích hustší a za jízdu po dálnicích začnou platit i nákladní automobily o nosnosti nad 3,5 tuny. Dosud platí jen vozidla nad 12 tun.

Příčinou je vyšší splátka firmě Kapsch, která mýtný systém v Česku postavila.

"Ve smlouvě s firmou Kapsch si stát rozvrhl splátky pořizovací hodnoty mýtného systému do čtyř let s tím, že v prvních dvou letech bude platit 25 procent, ve třetím roce 40 procent a v posledním, tedy v roce 2010, to bude 10 procent celkové ceny," uvedl mluvčí firmy Kapsch David Šimoník.

Zisky státu z mýtného klesnou i letos, kdy se má na mýtném vybrat asi 6,2 miliardy korun. Do konce srpna to již byly čtyři miliardy.

Stát z toho zaplatí firmě Kapsch splátku za výstavbu a provozování mýta 2,8 miliardy korun. Čistý příjem do státní poklady se tak sníží na 3,4 miliardy korun.

Návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) však se žádným ziskem z mýta nepočítá. Na rok 2009 předpokládá, že příjmy z mýtného klesnou ze 4,8 miliardy plánovaných na letošní rok na 3,8 miliardy korun. Náklady přitom mají v příštím roce vzrůst na 4,35 miliardy korun. Tato čísla ale neodpovídají realitě.

"Na první pohled je to nelogické, ale fond ve svých plánech počítá s tím, že mu klesne příjem z výběru mýtného. Naopak výdaje se mají zvýšit, což vyplývá z předpokládaného rozšíření systému. Ve skutečnosti ke ztrátě nedojde, očekáváme, že výběr mýta bude v příštím roce vyšší," uvedl ředitel SFDI Gustáv Slamečka.

Splátka firmě Kapsch a poplatky za provozování mýtného systému mají v příštím roce dosáhnout 3,8 miliardy korun. V této sumě jsou zahrnuty i náklady na výstavbu informačního systému na dálnici D1. To je zakázka, která ve smlouvě o výstavbě mýtného obsažena není, stát ji ale firmě Kapsch zadal, aby snížil nehodovost na nejdůležitější dálnici v zemi.

"Další peníze půjdou na Národní dopravní informační centrum v Ostravě a na další akce týkající se dopravní infrastruktury," uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Příjmy, tedy veškeré zaplacené mýtné v příštím roce, očekává ve výši 6,8 miliardy korun. Firma Kapsch je v odhadu ještě o 200 milionů optimističtější.

"Provozní náklady českého mýtného systému se pohybují v závislosti na výšce tarifů do 15 procent. Mýto je a vždy bude pro stát ziskové, za deset let na něm vydělá přes sto miliard. Rozpustí-li do položky mýta financování výstavby dopravně-bezpečnostních prvků na dálnicích, je to jeho právo," uvedl Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch.

Proč SFDI plánuje příjmy z mýtného o polovinu nižší?

"Při plánování vycházíme ze směrných čísel, která nám zaslalo ministerstvo financí, pro příští rok jde o 38 miliard," vysvětluje Slamečka. Ministerstvo stanovilo, kolik peněz fond dostane ze silniční daně, kolik ze spotřební daně z benzinu a nafty, kolik z dálničních známek.

"Po sečtení všech zdrojů zbylo 3,8 miliardy, tak jsme to dali do plánu jako příjem z mýtného," dodal ředitel SFDI.