Stavba dálnic D3Vláda v pondělí schválila financování jihočeské části dálnice D3 ze soukromých peněz v takzvaném projektu PPP (Public Privat Partnership). Na tiskové konferenci po jednání kabinetu to řekl vicepremiér Jiří Čunek. Jihočeská D3 má být první dálnicí, kterou bude v průběhu stavby hradit soukromý investor. První dopravní projekt PPP na dálnici D47 se počátkem století nezdařil.

K rakouským hranicím povede dálnice v roce 2014

Soukromý investor má podle návrhu ministerstva dopravy postavit úsek dálnice mezi Veselím nad Lužnicí a Českými Budějovicemi a navazující úsek rychlostní silnice R3 od jihočeské metropole k rakouským hranicím. Navíc dostane za úkol údržbu a opravy dálnice mezi Novou Hospodou a Veselím nad Lužnicí, kterou postaví stát.

Kontrakt s investorem bude uzavřen na 30 let, celá jihočeská část dálnice až k rakouským hranicím má být hotova v roce 2014. Stát začne splácet náklady za jednotlivé úseky vždy po jejich dokončení. Celkové náklady budou dle výpočtu MD 40,4 miliardy korun, což je zhruba o dvě miliardy méně, než kolik by zaplatil stát v případě klasického financování.

Víc o stavbách dálnic v ČR ZDE

Dálnice D3 má být prubířským kamenem partnerství veřejného a soukromého sektoru při výstavbě dálnic. Konkrétní smlouvu s investorem - a s finančními závazky státu vůči němu - musí souhlasit znovu vláda a parlament.

Pokud se systém PPP osvědčí, uvažuje se o jeho využití i na dalších dopravních stavbách. V první řadě jde o rychlostní silnici R35, která má spojit Mohelnici s Libercem a odlehčit dálnici D1, nebo o rychlodráhu z letiště Ruzyně do centra Prahy.

Ekonom: Podrobnosti o stavbách dalnice D47 a D3