Zimni_vybava__192x128_.jpgTuzemským silničním dopravcům vadí, že neexistuje kompletní seznam silničních úseků, kde nová dopravní značka ukládá povinné použití zimní výbavy. Uvedl to mluvčí sdružení Česmad Martin Felix. Ministerstvo dopravy se odvolává na to, že značky může osazovat velké množství subjektů, a proto o jejich umístění není přehled.

Podle Felixe je umisťování značek velmi chaotické. "Navíc značky jsou v Evropě unikát a je otázka, zda to cizinci pochopí," dodal.

Vytvořit seznam úseků je pracné

Dát dohromady seznam dotčených úseků je podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky kvůli množství institucí s touto pravomocí velmi pracné. Podle úrovně silnice tuto pravomoc má ministerstvo dopravy, 13 krajů a 205 obcí. Mnoho z nich prý stále osazení značek zvažuje a vytipovává příslušné úseky.

"To je stejné, jako kdyby chtěl někdo seznam značek zákaz vjezdu," řekl Hanzelka a doporučil řidičům jako nejlepší řešení pro zimní období automatické přezutí vozu do zimních gum. Přesto ministerstvo do budoucna s vytvořením seznamu počítá.

Značka "zimní výbava" platí od počátku listopadu do konce dubna na jednom úseku dálnice, sedmi úsecích silnic první třídy a podle zjištění krajských zpravodajů na velké části příjezdových cest do českých hor. MD chce novou značkou zlepšit průjezdnost některých silnic, jde prý o kompromisní řešení, neboť stav na silnicích nejlépe znají právě okolní obce. V České republice existuje již delší dobu rovněž příkazová značka "sněhové řetězy".

Nákladní auta zimní pneumatiky nepoužívají

Felix připomněl, že zimní pneumatiky pro nákladní auta se s výjimkou severských zemí nepoužívají. Těžké soupravy by totiž jejich měkkou směs okamžitě zničily. Většina kamionů je ale v současnosti vybavena na hnané nápravě pneumatikami typu M+S (mud+snow, bláto+sníh), které mají stejnou směs jako letní gumy, ale jsou vybaveny záběrovým dezénem. Důležitým předpokladem je, aby pneumatiky používané v zimních měsících neměly hloubku dezénu menší než šest milimetrů.

"Pro kalamitní situace a horské úseky je pro nákladní automobily jediným účinným, v mnoha zemích povinným, řešením použití sněhových řetězů," dodal Felix. To i v zahraničí upravují dopravní značky nebo zákon.

V Rakousku platilo až do minulé zimy povinné používání zimních pneumatik (M+S) jen pro nákladní automobily, a to v období od 15. listopadu do 31. března. Od této zimy byla poprvé uzákoněna povinnost vybavení zimními pneumatikami i pro automobily osobní a navíc lhůta prodloužena od 1. listopadu do 15. dubna.

Více o tématu - čtěte ZDE

Zákonodárce vedla ke zpřísnění předpisů hlavně opakovaná zkušenost s brzkým nástupem zimy v posledních letech. Automobilistům, kteří ještě teď jezdí na rakouských silnicích s letním "obutím", hrozí základní pokuta 35 eur (asi 900 korun). Pokutě je ale zatím možné se vyhnout, když řidič při kontrole prokáže, že s sebou veze sněhové řetězy.

Na Slovensku zákon zimní gumy nepřikazuje. Podle nových pravidel silničního provozu, která mají platit od února, budou muset řidiči použít zimní gumy, pokud je na silnicích souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. Nákladní auta a autobusy budou muset používat zimní gumy vždy od poloviny listopadu do konce března.

Polsko o zimních pneumatikách neuvažuje

V Polsku nemají řidiči povinnost používat zimní pneumatiky, ani se o jejím zavedení neuvažuje. "Řada těch, kteří jezdí do zahraničí, však vyměňuje letní za zimní a vybavuje se zimními řetězy. Souvisí to nyní i s informací o novém předpisu v Česku, mnoho Poláků totiž jezdí do Čech lyžovat nebo přes Česko do Rakouska," řekl mluvčí polské dopravní policie Marek Konkolewski.

V Německu obecná povinnost zimního obutí v pravidlech silničního provozu zakotvena není. Podle příslušného předpisu, jenž platí od 1. května 2006, však musí být výbava motorových vozidel přizpůsobena povětrnostním podmínkám. V pravidlech se píše, že k příslušné výbavě vozidla patří "zejména vhodné pneumatiky a prostředky proti zamrzání v ostřikovači".

"Vhodné" pneumatiky jsou všechny, jen ne letní

Definice pojmu "vhodné pneumatiky" v zákoně chybí, podle autoklubu ADAC však panuje shoda, že ve smyslu zákona jsou v zimním počasí "vhodné" všechny druhy pneumatik kromě letních. Mohou tedy být používány i pneumatiky celoroční. Pokud motorista na německé silnice vyjede při zimním počasí, ačkoli je jeho vozidlo vybaveno pouze letními pneumatikami, hrozí mu pokuta ve výši 20 eur.

V Británii není používání zimních pneumatik nijak v zákonně upraveno. Většina Britů je vzhledem k relativně mírnému podnebí nepoužívá a často ani nezná. Namontování zimních pneumatik může trvat několik týdnů, protože servisy je většinou objednávají.