Auto_ojetinaEkologický poplatek, který od příštího roku začnou vybírat dopravní úřady při registraci starších vozidel, se dotkne více než poloviny všech osobních aut jezdících v Česku, tedy přibližně 2,5 milionu vozů. Vyplývá to z údajů Sdružení automobilového průmyslu. Z celkového počtu 4,4 milionu vozů v Česku je třetina, tedy 1,45 milionu aut starších 15 let, a neplní tedy žádnou emisní normu Euro. Jejich majitelé proto při prvním převodu po 1. lednu zaplatí poplatek 10 000 korun.

Dalších 1,1 milionu aut s průměrným věkem deset až 15 let plní jen emisní normy Euro 1 nebo Euro 2, které platí od roku 1993, respektive 1996. Majitelé za tyto vozy při prvním převodu zaplatí 5000 respektive 3000 korun.

Poplatek zaplatí i dovozci při první registraci ojetiny, která neplní alespoň normu Euro 3. Ta platí zhruba od roku 2000. Podle ředitele sdružení Antonína Šípka kvůli opatření klesne dovoz nejstarších ojetin a lidé vyřadí více starých aut z provozu. "Stará auta se stanou prakticky neprodejná," uvedl.

Nové poplatky od ledna

Od ledna startují nové poplatky při prodeji starých vozidel, která nesplňují ekologické normy. U těch nejstarších aut jde o částku deset tisíc korun. Mnoho starých aut by tak mohlo skončit na vrakovišti.

"V současné době skutečně zaznamenáváme zvýšený zájem lidí zbavit se starších vozidel, protože od ledna bude registrace na nového majitele zatížena poplatkem. Nabídka těchto vozů ale silně převyšuje poptávku," potvrdil Lidovým novinám obchodní ředitel autobazaru MAMA CAR Michal Řehák.

Největší, desetitisícový poplatek bude muset v příštím roce zaplatit nový majitel vozu, který nesplňuje žádnou z ekologických norem Euro. Jde většinou o auta starší 15 let a ta se vzhledem ke své hodnotě stanou kvůli tomuto poplatku prakticky neprodejná, píší LN.

Dopravní úřady zažívají nápor

Před koncem roku zažívají nápor dopravní úřady, kde lidé chtějí auta přeregistrovat ještě bez poplatku. Zvýšený zájem v řádu desítek procent zaznamenaly i autobazary. Například síť AAA Auto počítá s tím, že ke konci roku starší vozy téměř vyprodá a zároveň omezila jejich výkup.

Podle Václava Špičky z Autoklubu ČR by měl poplatek vždy platit nabyvatel vozidla. "Jestliže jde o změnu pouze v osobě provozovatele vozidla, kdy se současně nemění vlastník, poplatek by být placen neměl, neboť nejde o přeregistraci, nýbrž pouze o změnu některého ze zapisovaných údajů v registru a dokladech," dodal pro agenturu ČTK.

Pro posouzení, zda se na auto vztahuje poplatek, bude rozhodující zápis ve velkém technickém průkazu vozidla. Pokud v něm nebude údaj o plnění emisních limitů uveden, bude zřejmě nutno navštívit pověřenou zkušebnu. "K tomu ještě nutno uvést, že v řadě případů bude záležet i na posouzení dopravního úřadu. Například vozidlo roku výroby 1994 či 1995 může mít v technickém průkazu uvedeno, že je homologováno podle normy Euro 1 a plní Euro 2," vysvětlil Šípek.

Více o tématu - čtěte ZDE

Sdružení poplatek vítá, protože je prý prvním reálným opatřením vlády napomáhajícím alespoň částečně k obnově vozového parku a omezení dovozů přestárlých ojetin. Zároveň ale po vládě požaduje i vytvoření pobídek, které by lidi motivovaly ke koupi nového vozu. Pobídky v posledních letech uplatnilo 13 zemí EU.

Podle Šípka není zaváděný poplatek novinkou, protože již podle zákona o odpadech z roku 2001 měli dovozci aut platit za každý vůz 5000 korun jako příspěvek k jejich budoucí ekologické likvidaci. Poplatek ale nikdo nevybíral, protože ministerstvo životního prostředí nevydalo prováděcí vyhlášku. Důvodem byla údajná diskriminace dovozců. Tu odstranilo nynější zavedení poplatku i pro první přeregistraci starších aut jezdících v tuzemsku.