Tempo zadlužování domácností v Česku se zpomaluje. Zatímco v posledním čtvrtletí 2007 vzrostly úvěry v Bankovním registru klientských informací každý měsíc v průměru o 2,2 procenta, ve třetím čtvrtletí 2008 to bylo o 1,6 procenta. Informovala o tom ve středu společnost CBCB - Czech Banking Credit Bureau, která bankovní registr provozuje. Jeho členové si vyměňují údaje o platební morálce a zadluženosti svých zákazníků.
"Za snížením tempa růstu celkového objemu úvěrů stojí pokles nově poskytnutých úvěrů. Zatímco v posledním čtvrtletí roku 2007 vzrostl objem nově poskytnutých úvěrů o necelých osm procent, ve třetím čtvrtletí roku 2008 naopak o téměř tři procenta poklesl," uvedla výkonná ředitelka společnosti CBCB Zuzana Pečená.
Pokles nově poskytnutých úvěrů zaznamenala i u hypoték a úvěrů ze stavebního spoření, které tvoří okolo 73 procent všech úvěrů evidovaných v bankovním registru. Přestože celkový objem hypoték v letošním třetím čtvrtletí vzrostl o 22,4 miliardy na 468,6 miliardy korun, proti poslednímu čtvrtletí roku 2007 je tento nárůst o více než pět miliard nižší. Obdobně u úvěrů ze stavebního spoření byl nárůst ve třetím čtvrtletí roku 2008 o 1,6 miliardy nižší než v posledním čtvrtletí 2007.
Objem úvěrů vzrostl meziročně o dvacet procent
Celkový objem úvěrů evidovaných v bankovním registru dosáhl na konci třetího čtvrtletí téměř 990 miliard korun, což je ve srovnání se stejným obdobím loni o dvacet procent více. V průběhu října pak celkový objem úvěrů překonal hranici jednoho bilionu korun.
Celkový objem úvěrů evidovaných v Nebankovním registru klientských informací dosáhl na konci třetího čtvrtletí 2008 téměř 400 miliard korun. Na rozdíl od bankovního registru se objem nově upsaných úvěrů v nebankovním registru nadále zvyšuje. Ve třetím čtvrtletí roku 2008 bylo každý měsíc v průměru upsáno 368 milionů korun nových úvěrů, což je o 19 milionů korun více, než kolik činil průměrný měsíční růst o čtvrtletí dříve.
"Očekáváme, že tempo růstu úvěrů v nebankovním registru začne stagnovat nebo dokonce zpomalovat obdobně jako v případě bankovních úvěrů. Důvodem je odpovědnější chování lidí i finančních institucí po událostech na světových finančních trzích," míní Karel Kolář, výkonný ředitel sdružení LLCB, které nebankovní registr provozuje.
Za první tři čtvrtletí roku 2008 daly členské společnosti do obou registrů 2,6 milionů dotazů. Počet dotazů do bankovního registru tak meziročně vzrostl o 24 procent a do nebankovního registru o 21 procent. Prostřednictvím dotazů do bankovního registru nalezly členské společnosti devět z deseti (tzv. hit-rate 87 procent) a prostřednictvím dotazů do nebankovního registru sedm z deseti žadatelů o úvěr (hit-rate 70 procent).
O výpis z některého z registrů zažádalo letos v prvních třech čtvrtletích okolo 38.500 lidí. Počet výpisů z bankovního registru meziročně vzrostl o 26 procent, počet výpisu z nebankovního registru dokonce o více než 100 procent.
Registry slouží jeho účastníkům k vzájemnému informování o údajích vypovídajících o bonitě, důvěryhodnosti a platební morálce jejich klientů. Obsahuje jak negativní, tak i pozitivní informace o zákaznících. Členové registru tak mohou jeho pomocí například zjistit, zda žadatelé o jejich finanční produkty nepatří mezi neplatiče nebo nejsou předlužení.
Bankovní a Nebankovní registr klientských informací v ČR organizuje společnost CCB - Czech Credit Bureau, zajišťuje jim i technický servis. Firma, která vznikla v listopadu 2000, je stoprocentní dceřinou společností firmy CRIF založené v Itálii v roce 1988.