Už za pět dní se bude rozhodovat o pravidlech první veliké privatizace této vlády, prodeji Českých aerolinií - a v kabinetu vypukly spory. Je rozumné, tváří v tvář krizi s ruskou ropou, riskovat prodej aerolinek Rusům?

Ruský Aeroflot, považovaný za jednoho z favoritů, pro HN potvrdil, že o ČSA bude usilovat. Zástupci ruské firmy přijedou tento týden vyjednávat do Prahy.

Do věci se ale chce vložit Jiří Čunek, i když z vlády odchází. Spolu s částí lidovců se snaží pozice ruského Aeroflotu oslabit. "Vidíme tu výrazná bezpečnostní rizika. V tomhle případě určitě nesmí být hlavním kritériem soutěže jen cena," tvrdí Čunek.

Stát chce za aerolinky tři až pět miliard korun. Ministr financí (a zároveň Čunkův stranický kolega i rival v jedné osobě) Miroslav Kalousek stále zdůrazňuje, že právě cena bude rozhodovat. V pondělí má jeho úřad už napodruhé vládě podmínky privatizace předložit. Vyhlášení tendru bude následovat vzápětí. Kalousek, ale ani ministři za ODS bezpečnostní riziko v Aeroflotu nevidí.

"S premiérem jsme se dohodli, že se mnou bude prodej ČSA konzultovat i po mém odchodu z vlády," dodává ovšem Čunek, který končí jako vicepremiér i ministr pro místní rozvoj.

Ruským státem ovládaný Aeroflot potvrdil svůj zájem o ČSA i včera. "Zájem trvá," sdělil HN Lev Košljakov, zástupce generálního ředitele Aeroflotu. Zítra přitom přilétá do Česka. Chystá i řadu schůzek s médii, aby vytvořil firmě v předvečer jednání vlády dobrou image.

"Nediskutuje se už o tom, zda ČSA koupí Aeroflot - ale kdy to bude," sdělil HN jeden z podnikatelů, který přípravy transakce sleduje. Zájmy Aeroflotu v Česku hájí vlivná Advokátní kancelář Kříž a Bělina (účastní se například i přípravy privatizace Budvaru). "K naší strategii ale zatím nic dodat nemohu. Bude záviset na podmínkách výběrového řízení," říká Miroslav Bělina.

Členové vlády zatím zájem a pozici Aeroflotu před vyhlášením privatizace nekomentují.

Piloti jsou proti

Co konkrétně kritici Aeroflotu, či obecněji, všem ruským aerolinkám vytýkají?

"Máme několik vysloveně odborných důvodů," prohlašuje Čunek. Ale konkrétní není. Přesnější výtky uvádí vlivné sdružení pilotů ČSA. Jeho šéf Filip Gaspar přitom říká, že sdružení poskytlo tyto informace lidem z ministerstev financí, vnitra i zahraničí.

"Ruské aerolinky mají nižší kulturu provozu, občas i problémy s dodržováním předpisů, a vykazují vyšší statistiky nehodovosti," říká Gaspar. "A samozřejmě další závislost na Rusku, po plynu nebo ropě, by byla nebezpečná i ze strategického pohledu," dodává.

Například ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS) se přesto Aeroflotu neobává. "Je nesmysl to srovnávat s dodávkami plynu. ČSA přece nejsou jediným poskytovatelem služeb," říká ministr. "V prvním kole soutěže by se měla vyloučit i případná bezpečnostní rizika. Rozhodující pak pro mě ale bude jen cena," zdůrazňuje i Kalousek.

Ovládnou i Letiště?

Kritici ruského vlivu poukazují i na to, že prodej ČSA může Rusům otevřít i dveře k privatizaci "ještě strategičtějšího" Letiště Praha.

Vláda takovou souvislost popírá. Dvě indicie však ukazují na to, že existuje. Zaprvé: ČSA jsou největším klientem Letiště. Kdo bude chtít letiště provozovat, bude se s majitelem aerolinek muset domluvit.

A zadruhé: Sama ruská strana už dala dříve jasně najevo, že by ráda získala obě české společnosti. "V následujících třech letech plánujeme účastnit se privatizace jak Českých aerolinií, tak (ruzyňského) letiště," řekl na na podzim 2007 Sergej Naryškin, tehdejší vicepremiér, dnes šéf kremelské administrativy a předseda výboru proti korupci.