Potvrzuje se, co naznačovaly odhady údajů za výběr mýtného. Na kamionovou dopravu v Česku dolehla ve velkém hospodářská krize.

Kamionoví dopravci zaplatili za použití tuzemských dálnic a rychlostních silnic necelých 400 milionů korun, což je zhruba o 100 milionů méně než loni v lednu. Podle Davida Šimoníka, zástupce firmy Kapsch, která systém postavila a pro stát spravuje, je příčinou poklesu zpomalení ekonomiky v důsledku světové hospodářské krize.

Vybrané mýtné v letošním lednu bylo nižší než v lednu 2007, kdy výběry v ČR začaly, a to o zhruba 20 milionů korun. Podle mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martiny Vápeníkové jde však prakticky o stejná čísla, neboť leden před dvěma lety měl jeden pracovní den navíc.

Vápeníková odhadla celoroční výběr na 5,2 až 5,6 miliardy Kč. Loni to bylo rekordních 6,14 miliardy korun.

Čtěte více:

V systému je nyní zaregistrováno 380.000 kamionů. Ne všechny palubní jednotky jsou však aktivní.

"Vyzýváme řidiče, aby nenechávali nepoužívané palubní jednotky zbytečně ležet v šuplíku a vraceli je na distribučních místech. Dostanou zpět vratnou kauci 1550 korun," upozornila Vápeníková.

Odborníci před poklesem varovali 

Potvrzují se tak slova odborníků, že kamionů na českých silnicích letos ubývá. Ti již pokles výběrů mýta předpovídali loni v listopadu a prosinci. Na dálnicích se projevují především odstávky továren a s tím spojený pokles výroby a exportu.

"Lze očekávat, že odstávky továren a především podniků dopravního průmyslu, které mohutně využívají kamionovou dopravu, se na dynamice výběrů mýta v roce 2009 projeví," řekla v pátek pro server iHNed.cz Vápeníková. "Odhadujeme, že krize průmyslu se na vybraném mýtném projeví poklesem kolem 10 až 15 procent proti loňsku," dodala.

Ministerstvo dopravy zatím plán na pokrytí chybějících příjmů z mýtného do státního rozpočtu nemá. Čeká, až jak bude situace vypadat v dalších měsících.

"Ministerstvo samozřejmě očekává, že k nějakému poklesu příjmů určitě dojde. V tento okamžik se ale nikdo neodvažuje odhadnout, jaké reálné poklesy skutečně budou. Jakmile bude v dalších měsících možno odhadnout konkrétnější čísla, ministerstvo bude společně se Státním fondem dopravní infrastruktury hledat východisko a možné cesty, jak se s tím vypořádat," řekl serveru mluvčí ministerstva dopravy Martin Kupka.