Železnici v České republice hrozí stávka. Připravuje ji Odborové sdružení železničářů (OSŽ), které kritizuje převod zaměstnanců Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) na soukromou firmu, propouštění v ČD Cargo a nedostatek peněz v regionální dopravě. Server iHNed.cz o tom informoval v úterý místopředseda OSŽ Jaroslav Pejša.

Po vyslechnutí informací o nebezpečné situaci pro veškerou železniční dopravu v České republice i pro obory hospodářství s ní spolupracující ukládá Ústředí OSŽ představenstvu OSŽ, aby učinilo nezbytné kroky k přípravě stávky, uvádí se v usnesení odborářů.

Ústředí OSŽ podle něj za měsíc vyhodnotí, jak s odboráři bylo jednáno. V první fázi by šlo podle místopředsedy OSŽ o plošnou časově omezenou stávku, pokud by ani ta nezabrala, hrozí časově neomezená bří stávka na celé tuzemské železnici.

Pejša: Požadujeme systémové řešení

"Je ohrožena železniční doprava v celé České republice. Největší problém se nyní odehrává v osobní železniční dopravě regionální, kde chybí zhruba tři miliardy korun. My ale žádáme nejen jednorázové nalití peněz, ale systémové řešení pomocí zákona," uvedl pro server iHNed.cz Pejša.

Přečtěte si také

Zákon je podle něj připravován, ale odboráři k připomínkovému řízení nebyli pozváni. "Informace dostáváme od účastníků řízení. Návrhy mají jednu základní vadu - není dána minimální doba, na kterou musí objednavatel uzavřít smlouvu s provozovatelem. A to je velký problém, těžko může totiž někdo investovat do kolejových vozidel, když neví, jestli bude mít smlouvu na tři, na pět nebo na deset let. Zákon tak nedostatečně zajišťuje úhradu osobní regionální dopravy," upozornil Pejša s tím, že České dráhy neberou OSŽ za partnery.

Ve středu se o koncepci železniční dopravy má jednat v Hospodářském výboru Poslanecké sněmovny opět. "My opět nemáme informaci o tom, s čím tam České dráhy jdou. Chceme se do toho procesu zapojit, protože se obáváme, že by mohly zůstat opomenuty některé důsledky toho zákona, než aby se pak musel řešit definitivní výbuch a kolaps železniční dopravy," řekl Pejša.

Další hrozba: Rostoucí nezaměstnanost

Pokud by neexistovalo systémové řešení, nezbývalo by podle něj Českým drahám nic jiného, než nějakou regionální dopravu omezit. "Přitom by to bylo v době hospodářské krize, kdy kvůli nezaměstnanosti lidé dojíždějí i do vzdálenějších měst do zaměstnání i za využitíželezniční dopravy. A pokud by došlo na železnici k jejímu kolapsu, obrovsky by vzrostla nezaměstnanost. A to nejen o železničáře, ale především o lidi, které za prací jezdí vlaky," varoval Pejša.

Odboráři podle mluvčího Českých drah Ondřeje Kubaly popsali problém, se kterým se dráhy potýkají už několik let - nedofinancovanost osobní dopravy. Kraje dlouhodobě neplatí to, kolik regionální železniční doprava skutečně stojí.

ČD: Stávka je krajním řešením

"Představte si situaci, že pozvete domů malíře pokojů, vymaluje vám celý pokoj, ale vy mu řeknete, že mu zaplatíte jen tři stěny, protože na tu čtvrtou už nemáte peníze. I přes to, že vám vymaloval všechny čtyři. Možná to vypadá jako absurdní příklad, ale přesně v této situaci jsou České dráhy. Odvádí stoprocentní výkon, ale dostávají zaplacenu jen část. Dříve se to řešilo ze zisků nákladní dopravy, z nesystémového prodeje majetku, ale to je cesta do pekel," uvedl pro server iHNed.cz Kubala.

České dráhy podle Kubaly intenzívně jednají, aby se systém financování regionální dopravy změnil a fungoval. Stávku ČD vnímají jako krajní řešení a věří, že k němu odboráři nebudou muset sáhnout. "Dáváme přednost diskusi s hejtmany i ministrem dopravy," doplnil Kubala.

 

Na železnici se v České republice stávkovalo od roku 1993 už šestkrát. Většinou šlo o krátkodobé výstražné stávky v trvání maximálně hodin. V roce 1997 stávkovali železničáři pět dní. Poslední hrozba stávkou přišla v lednu od strojvůdců, kterým vadí plánované zrušení daňových výhod u stravenek a režijních jízdenek.