Zlaté časy skončily pro zakladatele komunitní sítě Facebook Marka Zuckenberga s nástupem ekonomické krize. Loňský nejmladší miliardář světa musel začít kvůli divokému rozjezdu firmy nosit kravatu, ale ani to mu nepomohlo.

Letos totiž vypadl ze žebříčku časopisu Forbes, když se jeho jmění snížilo z 1,5 miliardy dolarů o šest set milionů. V pětadvaceti je tak už "jen" dolarovým multimilionářem.

Ačkoliv se totiž na jeho web Facebook.com registruje již více než 175 milionů uživatelů, firma nevydělává tak, jak by měla. Podle serveru Bussinessinsider.com se totiž jeho tržby dostaly k hranici 265 milionů dolarů, což je skoro o padesát milionů méně, než společnost na loňský rok plánovala.

Zlé časy pro reklamu dopadají i na internet

Internetové projekty totiž bojují s ekonomickou krizí, která donutila inzerenty osekat marketingové náklady, a tím pádem se ztrácí reklama, jež je hlavním příjmem serveru. Navíc Facebook letos čeká vyjednávání o nové smlouvě s Microsoftem, o využívání jeho reklamního systému.

Do nejúspěšnějšího komunitního webu současnosti investovali své prostředky jak Microsoft, který předloni za 1,6procentní podíl ve firmě zaplatil 240 milionů dolarů, tak hongkongský miliardář Sir Li Ka-shing.

Budoucnost před sebou Zuckenberg stále má, otázkou ale je, zda hozenou rukavici zvedne. Jak sám prohlašuje, tak už zjistil, že pro vydělávání na komunitních sítích se musí vymyslet nový byznys model. "Měli by vymyslet efektivnější systém, jak zpeněžit to, co umí nejlépe, tedy rychle růst, a zároveň schopnost udržet návštěvníky na svém webu. A to dříve, než jim vyschnou zdroje," říká analytik Rob Enderle z poradenské agentury EG.

"Není to tak jednoduché jako třeba u vyhledávání, do tří let musíme vymyslet nějaký funkční systém, dnes to ale není na programu dne," uvedl Zuckerberg v loňském rozhovoru pro magazín Silicon Alley Insider. Podle odborníků však za tu dobu může Facebooku ujet vlak. "Tři roky jsou na internetu velmi dlouhá doba a je možné, že během toho, co budou Zuckenbergovi lidé vymýšlet nejlepší byznys model, přijde někdo, kdo jim může pořádně zatopit," říká odborník na internet Aleš Miklík z Internet Info.