Největší ruská automobilka AvtoVAZ může očekávat více než 20 miliard rublů (přes 12 miliard korun) ze státních zdrojů. Dalších 90 miliard rublů by si však měla zajistit sama. Uvedl to v pondělí ruský premiér Vladimir Putin. Při návštěvě automobilky také prozradil, že si nedávno pořídil výrobek tohoto podniku, terénní automobil Lada Niva.

"Už ji mám, brzy si ji zaregistruji," řekl o své nové ladě Putin. Dělníkům u pásu slíbil i to, že na "sto procent" budou mít dále svou práci. Firma podle ruského premiéra potřebuje peníze na uhrazení závazků vůči dodavatelům součástek a na splacení dalších dluhů. AvtoVAZ byl letos kvůli platebním sporům s dodavateli opakovaně nucen přerušit produkci.

Ve zjevné reakci na Putinovu návštěvu akcie automobilky na moskevské burze vzrostly natolik (o skoro 40 procent), že obchodování s nimi muselo být pozastaveno.

Prodej vozů v Rusku. Propad letos o 60 %?

Ruský ministr průmyslu a obchodu Viktor Christěnko nicméně varoval, že celkový prodej automobilů v Rusku by se v letošním roce mohl propadnout o více než 60 procent. Předchozí prognóza ministerstva přitom počítala s poklesem o 40 procent.

Automobily jsou za nynější krize v Rusku citlivé téma. Premiér ve snaze ochránit domácí automobilky a přimět Rusy kupovat domácí výrobky zvýšil dovozní cla. To ale vyvolalo vlnu protestů. Na Dálném východě, kde protesty byly nejhlasitější, demonstranti premiéra "obdarovali" zdevastovaným žigulíkem, popsaným ironickými nápisy jako "Projeď se Voloďo!". "Pane Putine, jezdíte mercedesem. Proč ne volhou? Nejste vlastenec?" ptali se demonstranti na transparentech. A vysmívanou hvězdou ruského internetu se stala prokremelská aktivistka, která na provládním shromáždění okřikovala kritiky domácí produkce, aby buď naučili Putina dělat kvalitní auta, jestli to sami dokážou, anebo ztichli.

Automobilka AvtoVAZ tento měsíc oznámila, že v celém letošním roce sníží výrobu minimálně o 36 procent z loňských 920 000 vozů kvůli poklesu poptávky v důsledku světové finanční krize.

Poradenská společnost PricewaterhouseCoopers nedávno předpověděla, že celkový prodej automobilů v Rusku by se letos mohl snížit o 25 až 50 procent kvůli klesající dostupnosti úvěrů, rostoucí nezaměstnanosti, pomalejšímu růstu osobních příjmů a poklesu hodnoty rublu. Dodala, že ruský trh s automobily se vrátí na úroveň z doby před dvěma lety.

Putin, který býval důstojníkem sovětské tajné služby KGB, se netají zálibou v automobilových veteránech sovětské provenience. Ve svém majetkovém přiznání uvedl, že vlastní dva vozy GAZ-21 ze 60. let, což jsou i v Česku známé volhy, a přívěsný vozík. Jedno soukromé moskevské muzeum veteránů se zase pyšní "záporožcem", lidovým vozítkem ukrajinské produkce, jehož majitelem prý býval právě Putin.

Kvůli slabé poptávce nyní o státní pomoc usilují rovněž automobilky v rozvinutých zemích. Vláda Spojených států dnes podle agentur AP a Reuters oficiálně odmítne plány domácích automobilek General Motors a Chrysler na obrat v hospodaření, jež byly podmínkou pro přidělení další státní pomoci. Poskytne jim ale ještě čas na to, aby Washington přesvědčily, že snaha o jejich záchranu má smysl.