Kamionoví dopravci zaplatili za první tři měsíce letošního roku na mýtném 1,28 miliardy korun, což je zhruba o 16 procent meziročně méně. Po téměř dvacetiprocentních propadech v lednu a únoru se v březnu pokles zmírnil na necelých deset procent. Ve středu to sdělil mluvčí projektu MYTO CZ David Šimoník.
"Z toho vyplývá, že po špatném začátku roku se silniční doprava v České republice začíná vzpamatovávat," řekl Šimoník. Karel Feix, šéf firmy Kapsch, která systém provozuje, odhadl celoroční výši mýtného - v případě, že bude březnový trend pokračovat - na více než pět miliard korun. Loni to bylo 6,14 miliardy.
Nový plán: Kamiony budou jezdit i v pátek, ale za vyšší mýtné - čtěte ZDE
Potvrzeno: Z dálnic mizí kamiony, stát vydělává méně - čtěte ZDE
Výběr mýta klesá méně než průmysl
Martina Vápeníková, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic, které mýtný systém vlastní, připomněla, že pokles u vybraného mýtného je menší než propad průmyslové výroby v ČR. Ta šla počátkem roku dolů o více než 20 procent.
"Na vývoji denních příjmů z mýta lze pozorovat, že se zřejmě projevují opatření k oživení některých průmyslových sektorů, které se významně podílejí na silniční nákladní dopravě," řekl Šimoník. Příkladem prý může být výroba automobilů.
Mýtné se v ČR platí od ledna roku 2007, zatím pouze na dálnicích, rychlostních silnicích a malé části silnic první třídy. Mýtná povinnost se zatím vztahuje pouze na kamiony o hmotnosti 12 tun a těžší. Od loňského listopadu mýtné platby v důsledku ekonomické krize meziročně klesají.
Výběry mýtného v mil. Kč | |||
2009 | 2008 | 2007 | |
leden | 400 | 497 | 422 |
únor | 413 | 508 | 416 |
březen | 469 | 517 | 479 |
celkem* | 1282 | 1523 | 1318 |
*za čtvrtletí, zaokrouhleno
zdroj: MYTO CZ