Lidé, kteří se chystají při nákupu nového úsporného elektrospotřebiče využít nabídku ČEZ na tisícikorunové šrotovné, by podle internetových prodejců měli pečlivě porovnat ceny v kamenných i internetových obchodech. Příspěvek ČEZ se vztahuje na elektrospotřebiče, které jeho zákazníci zakoupí v prodejnách Datart a Euronics, přičemž na internetu prý lze stejné výrobky koupit levněji až o několik tisíc korun, a to i po odečtení tisícikorunové dotace.

Ceny v prodejnách Datart a Euronics tento týden porovnal s těmi svými například internetový prodejce MALL.cz. "Z cenového průzkumu vyšlo, že nabízíme konkrétní spotřebiče třídy A+ i A++ za výrazně nižší ceny a že nákup na MALL.cz se výrazně vyplatí i poté, co se do podpory prodeje bílého zboží zapojila nově také společnost ČEZ. U jedné z nejžádanějších praček byl rozdíl v prodejní ceně dokonce 11 000 korun. Spotřebič, který by se vyplatilo pořídit u kamenné konkurence, v rámci této akce výhodněji, jsme nenašli," sdělil ČTK ředitel společnosti Internet Mall Marek Liška.

Podobně prý dopadl cenový průzkum, který provedl internetový obchod KASA.cz. "Jsme levnější i po započtení šrotovného," řekla ČTK mluvčí společnosti KASA.cz Jitka Součková. Za pravdu internetovým obchodům dal Tomáš Hodboď z nezávislého nákupního rádce Heureka.cz. "Při nákupu přes internet a využití nákupních rádců nebo porovnávačů cen lidé mohou ušetřit i více než slibovaných 1000 korun," upozornil.

Mluvčí skupiny ČEZ Martin Pavlíček dnes ČTK sdělil, že při výběru partnerů na akci bílé šrotovné padla volba na prodejny Datart a Euronics kvůli tomu, že mají hustou síť prodejen jak ve velkých městech, tak i v menších obcích. "Zároveň byly schopné společnou akci rychle zadministrovat," uvedl. Cenový rozdíl mezi kamennými prodejnami a internetovými obchody podle něj odpovídá vývoji na tuzemském trhu. Pavlíček ovšem podotkl, že řada lidí stále nemá zkušenost s nákupem na internetu, ke kterému zejména starší obyvatelé mnohdy nemají ani přístup.

O šrotovné ČEZ je zájem

Bílé šrotovné společnosti ČEZ začalo minulý týden ve středu a mělo by trvat do 15. června, v případě vyčerpání příspěvků ale může skončit i dříve. Zákazníci společnosti ČEZ mohou slevu uplatnit pouze v 29 prodejnách Datart a 190 obchodech sítě Euronics. Podmínkou je vrácení starého spotřebiče stejného druhu nebo potvrzení o jeho ekologické likvidaci a nákup úsporného výrobku. Příspěvek slouží na nákup spotřebičů z řad bílé techniky v energetické kategorii A+ a vyšší.

Mezi lidmi je o tisícikorunový příspěvek na nákup úsporných elektrospotřebičů značný zájem. Šrotovné při nákupu chladniček, mrazáků, jejich kombinací nebo praček již využily stovky lidí. "Odhadujeme, že za první týden této akce jsme v našich prodejnách vystavili zhruba 1500 poukazů na tisícikorunovou slevu," řekl dnes ČTK mluvčí elektroprodejen Euronics Bohuslav Komín.

Některé obchody podle něj vyčerpaly zásobu přidělených poukázek, která původně měla vystačit nejméně na dva týdny, už za několik dní. "Na náš web jsme proto dali elektronickou verzi poukázky, kterou si prodejci mohou stáhnout a vytisknout," podotkl Komín.

ČEZ podle Pavlíčka plánuje vydat zhruba 12 000 poukázek. Zákazníci ČEZ do neděle v prodejnách Datart a Euronics využili dotaci na nákup 1280 spotřebičů. "Příspěvky vydrží podle plánu na zhruba sedm až osm týdnů akce," uvedl Pavlíček.

O šrotovací příspěvek společnosti ČEZ se mezitím začal zajímat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který zahájil šetření, zda ČEZ tímto opatřením nezneužívá své dominantní postavení na trhu. Rozhodnutí firmy ČEZ spolupracovat při šrotovném pouze s prodejnami Datart a Euronics se nezamlouvá například obchodnímu řetězci Electro World.

Šrotovné se nyní v Česku stává stále žádanější. Jeho zavedení po vzoru automobilek požadují i tuzemští nábytkáři. Protikrizový návrh opozice počítá se zavedením šrotovného na automobily ve výši 30 000 korun, nábytkáři požadují poloviční částku.