Japonská automobilka Toyota Motor uvádí na trh nový model vozu Prius, jehož chce v celém světě prodávat 300.000 až 400.000 kusů ročně. Jde o třetí generaci hybridního modelu, který je ve své kategorii nejprodávanějším na světě. Hybridy jezdí na klasická paliva s využitím elektrických článků.

Viceprezident Akio Toyoda řekl, že automobilka má jen v Japonsku předběžné zakázky na více než 80.000 vozů. "Budoucnost automobilů opíráme o tento model," řekl v prezentační místnosti, která byla plná diváků. Nový Prius je k dostání nejprve v Japonsku, na dalších trzích se objeví v následujících týdnech.

Toyota je největší automobilkou na světě a na japonském trhu chce každý měsíc prodávat kolem 10.000 kusů tohoto modelu. Cena na domácím trhu bude začínat na 2,05 milionu jenů (asi 410.000 Kč), což je méně, než za kolik se začal prodávat předchozí model.

Podívejte se na fotogalerii
(článek pokračuje pod ní)


Stanovené jsou i ceny modelu Prius 2010 pro americký trh. Cena začíná na 22.000 USD (asi 440.000 Kč), což je stejné, jako u letošního modelu. Automobilka také slíbila, že na americkém trhu nabídne i jednodušší model, jehož cena by měla začínat od 21.000 dolarů. Na trhu by měl být ještě do konce tohoto roku.

Nový vůz se bude prodávat spolu s modelem Prius druhé generace. Jeho cena bude činit 1,89 milionu jenů (asi 377.000 Kč). To je na úrovni ceny, za kterou svá nová hybridní auta Insight prodává konkurenční japonská automobilka Honda Motor.

Prius spásou Toyoty

Model Prius se poprvé objevil na trhu v roce 1997. Po silnicích jezdí dvě generace, třetí model Toyota uvádí na trh právě teď. Toyota loni zaznamenala první celoroční ztrátu od svého založení v roce 1937.

Největší světová automobilka ve finančním roce 2008/09 utrpěla ztrátu 4,4 miliardy dolarů. Letos čeká další pokles prodeje na 6,5 milionu aut. Prodejní obrat společnosti meziročně klesl o více než pětinu na 20,53 bilionu jenů (v přepočtu asi 208,5 miliardy dolarů).

Toyota od loňského prvního dubna do konce letošního března po celém světě prodala 7,57 milionu aut, což bylo o 1,34 milionu méně než o rok dříve. Nejvíce - skoro o čtvrtinu - se jí propadl odbyt v Severní Americe, poté v Evropě (o více než 17 procent).

Prius třetí generace by měl teď přispět ke zlepšení v hospodaření, další zlepšení by mělo přijít se změnami v nejvyšším vedení.

Toyota vyrábí také luxusní modely Camry a Lexus. Na trhu hybridních automobilů je ale už dlouho lídrem a vozů Prius od jejich prvního uvedení na trh prodala ve více než 40 zemích asi 1,256 milionu. To se žádné jiné automobilce nepodařilo.