Trojici nabídek na převzetí automobilky Opel předložili ve středu potenciální investoři. Jde o Fiat, konsorcium kanadsko-rakouského výrobce autodílů Magna International s ruskou bankou Sberbank a americká investiční skupina Ripplewood Holdings.

"Na převzetí Opelu máme teď tři nabídky. To ale neznamená, že se jedna z nich automaticky naplní," řekl ministr listu. "Nejdříve musíme mít velkou jistotu, že se neztratí značné peníze z daní, které poskytneme. Podle mého názoru žádná z těch tří nabídek zatím nedala takové ujištění dostatečně," dodal.

"Pokud tyto nedostatky přetrvají, řízený bankrot by byl jasně lepším řešením a mohl by budoucnost Opelu otevřít," míní Guttenberg. Mateřský koncern General Motors má do 1. června předložit americké vládě plán reorganizace s určitými splněnými podmínkami, jinak bude muset zažádat o soudní bankrotovou ochranu před věřiteli, podobně jako menší rival Chrysler.

Berlín chce zajistit, aby Opel do budoucna pokračoval dál. Podnik v Německu zaměstnává kolem 25 tisíc lidí. Němečtí lídři zdůrazňují, že investora pro Opel má vybrat GM, a Berlín pak jen rozhodne, zda a jak poté podnik podpoří ze státních peněz.


Několik německých politiků uvedlo, že je pro ně favoritem nabídka od Magny. Vedení jedné ze spolkových zemí, kde má Opel továrny, je ale proti. Guttenberg svého favorita nejmenoval.

Plán Fiatu v Německu vyvolává obavy z velké následné ztráty míst, napsala agentura AP. Guttenberg podle Reuters také uvedl bez konkrétních údajů, že Fiat nabídku zlepšil.