Tržby obchodníků s pomůckami pro kutily vyrostly v loňském roce o další 4,5 miliardy korun k rekordu. Podle údajů společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod jde o nejrychlejší tempo za posledních několik let.

Obliba velkých obchodů se zbožím pro kutily a zahrádkáře neustále roste. Pravidelně v nich nakupuje více než polovina lidí. Například v roce 2005 jim podle průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha dávalo přednost 57 procent zákazníků. V roce 2000 přitom tento ukazatel činil 40 procent.

Počet hobbymarketů se přitom nijak výrazně nezvýšil. Na konci loňského roku v Česku fungovalo 113 hobbymarketů, což je ve srovnání s s rokem 2007 dokonce o šest méně. To by se ale letos mělo změnit, firmy cítí velký potenciál trhu a chystají expanze.

Například společnost Hornbach hodlá do roku 2015 na tuzemském trhu postavit další čtyři prodejny. "V příštích několika letech plánujeme v ČR otevřít minimálně další čtyři markety. V roce 2010 v Plzni a následně další v Ostravě," uvedl už dříve předseda představenstva společnosti Albrecht Hornbach. 

Další z řetězců Baumax plánuje otevřít novou prodejnu v Českých Budějovicích a Šumperku a přístavby prodejen v Kladně a Chomutově. 

Nejvíc prodává OBI a Baumax

O první místo na žebříčku největších hobbymarketů se loni dělilo 27 prodejen OBI a 23 hobbymarketů Baumax, jejichž tržby činily shodně 8,5 miliardy korun.

Třetí byla síť šesti prodejen společnosti Hornbach-Baumarkt, které vykázaly tržby 6,8 miliardy korun. Čtvrtá byla s tržbami 3,4 miliardy korun síť 52 prodejen Mountfield a pátá skončila společnost Bauhaus, jejíž tržby obnášely 2,6 miliardy korun.

 

Největší hobbymarketové řetězce podle tržeb
Pořadí 2008SpolečnostPočet prodejen v roce 2007Počet prodejen v roce 2008Tržby 2004 (mld. Kč)Tržby 2005 (mld. Kč)Tržby 2006 (mld. Kč)Tržby 2007 (mld. Kč)Tržby 2008 (mld. Kč)
1.-2.OBI ČR22275,96,46,5*6,9*odhad 8,5*
1.-2.Baumax ČR23235,96,26,56,88,5
3.Hornbach-Baumarkt CS564,24,75,3*5,7*odhad 6,8*
4.Mountfield52523,13,1*3,1*3,4*odhad 3,4*
5.Bauhaus551,92,2*2,4*2,5*odhad 2,6*

Celkem10711321,122,623,825,329,8
Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod

Když je krize, Češi víc kutí a opravují

Na růstu utracených peněz za nářadí a další kutilské zboží se projevuje i krize. Češi totiž prý odkládají nákup nových věcí na lepší časy a raději opravují ty starší, které ještě mohou dobře sloužit. Kvůli krizi se teď lidé podle odborníků mnohem častěji spoléhají při drobných opravách domu či bytu pouze na sebe.

Zákazníci teď nejčastěji vyhledávají v regálech obchodů pro kutily a řemeslníky vrtačky, svářečky, obklady, šroubováky, stavebniny nebo pily. Průměrný nákup na splátky zůstal ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku 13.000 korun. 

Podle úvěrové společnosti Home Credit si letos lidé na splátky mnohem více začali pořizovat nářadí pro kutily, zahradnické nástroje a stavebniny. Celkový objem peněz, které Home Credit od ledna do března českým spotřebitelům v této oblasti poskytl, se ve srovnání se stejným obdobím roku 2008 zvýšil o 272 procent.

"Znovu začíná platit: Co Čech, to kutil; lidé vědí, kde se dá ušetřit. Ve větší míře teď začali sami opravovat své byty a domy, zvelebují zahradu. Prodej domácího a zahradnického nářadí, zahradnických nástrojů a zboží pro drobné stavební práce v interiérech překonal naše očekávání," konstatoval před týdnem obchodní ředitel Home Creditu Vojtěch Ščevík.