"Letiště Aera Vodochody jako komerční aeroport by mělo být funkční do roku 2011. Poslední slovo má ale ministerstvo životního prostředí, které hodnotí analýzu dopadů na životní prostředí (EIA)," říká Marek Dospiva, šéf investiční skupiny Penta v obsáhlém rozhovoru pro HN. Studie EIA by podle něj mohla být schválen během několika měsíců.

Součástí letiště ve Vodochodech by za dva roky měly podle Dospivy být nová odbavovací hala, nízkonákladový terminál, opravená ranvej a nové pojezdové dráhy. Přípravy podkladů k přestavbě trvaly více než rok.

Kromě přestavby letiště ve Vodochodech neztrácí Penta zájem ani o Letiště Praha, které by měl stát privatizovat. "Doufám, že vláda bude v prodeji pokračovat. Do tendru o letiště bychom šli v konsorciu s nějakým dalším partnerem a náš podíl v tom konsorciu by byl zcela určitě minoritní," dodává šéf Penty.

Dospiva čeká, že o pražské Letiště bude mít zájem kolem deseti opravdu vážných uchazečů. "Tento trh je konkurenční, předpokládám, že zájemci budou z celého světa. Vygeneruje se tak určitě nejlepší cena z celosvětového pohledu," konstatuje. V minulosti odhadovaná cena kolem 100 miliard je však podle něj přehnaná. "To jsou odhady, které neodrážejí znalost reálné situace."

"Pokud se prodej Letiště Praha vůbec neuskuteční, pak svou aktivitu v leteckém byznysu nasměrujeme do letiště ve Vodochodech," dodává.

Další akvizice v letectví díky prodeji pozemků Letiště

Penta se v současnosti chystá využít toho, že se na trhu v důsledku ekonomické krize objevují levně firmy ke koupi Finanční prostředky, které k tomu hodlá využít, získala poté, co loni koncem roku se skupině podařilo dokončit prodej pozemků u pražského Letiště v Ruzyni státu.

Pozemky Pentě vynesly zhruba tři miliardy korun. Nyní plánuje, že část utratí polskou leteckou továrnu PZL Świdnik, o jejíž privatizaci se uchází. Chce využít výhod ze spojení s aktivitami v Aeru Vodochody, který vlastní.

"Ze spojení PZL a Aera by plynuly obrovské synergie, rozšířily by se naše nabídkové možnosti. Mimo jiné bychom také v PZL mohli uplatnit zkušenosti z restrukturalizace Aera. Ale hlavně - díky partnerství Aero-PZL by vznikl mnohem silnější subjekt, lépe konkurenceschopný."

Kromě Polska hledá Penta i další možné akvizice v oboru i v západní Evropě. "Tam jsou letecké společnosti, jež mají dost zakázek, ale buď vyrábějí draze, nebo je omezují nedostatečné kapacity. Taková firma by byla pro nás ideální cíl." Podle Dospivy se Penta zajímá o několik dalších "ambiciózních" projektů mj. v Polsku, v Rumunsku, v Maďarsku, v celé střední Evropě.

"Pro nás je teď správná doba. My kvůli krizi nebrečíme, my se z ní těšíme," prohlašuje Dospiva.