Tuzemský prodej nových osobních automobilů se v květnu meziročně zvýšil o 20,5 procenta na 14 277 vozů. Od začátku roku do konce května se v České republice prodalo 62 944 aut, tedy o 5,5 procenta více než loni. Uvedl to ve středu Svaz dovozců automobilů.

Důvodem výrazného růstu prodeje osobních aut v posledních dvou měsících bylo zavedení možnosti odpočtu DPH při nákupu osobních vozů, uvedl svaz. Do té doby to bylo možné jen u lehkých užitkových aut. Podíl firemních aut na prodejích dosáhl v květnu 49 procent proti 20 procentům v březnu.

"Pokud hodnotíme osobní a užitkové firemní automobily do 3,5 tuny, pak květnový pokles oproti roku 2008 činí 19 procent, celoročně 29,4 procenta. To znamená, že změna zákona o DPH umožňující od dubna odpočet DPH u firemních osobních aut se sice projevila ve vyrovnání počtu registrovaných firemních osobních vozů s rokem 2008, ale nenahradila propad u užitkových vozů," uvedl tajemník svazu dovozců Pavel Tunkl.

Nejprodávanější značkou osobních aut byla Škoda se 17.162 vozy, což však bylo o sedm procent méně, než loni. Druhý Ford naopak zaznamenal růst o 49 procent na 5964 aut. Následuje Renault se čtvrtinovým růstem odbytu na 4646 vozů.

Prodej lehkých užitkových vozů v květnu propadl o 81 procent a od začátku roku o 55 procent. Firmy totiž přestaly kupovat užitkové vozy přestavěné kvůli odpočtu daně z osobních modelů.

Prodej aut v Německu vzrostl o 40 procent

Statistiky o prodeji nových aut vydalo ve středu i Německo, kterému se daří ještě lépe. Zde prodej nových aut v květnu meziročně stoupl o 40 procent na zhruba 390 000 vozů. Informovala o tom ve středu agentura Reuters s odkazem na zdroje obeznámené s údaji. Poptávku po automobilech podporuje takzvané šrotovné, jež zavedla německá vláda.

Německo je největším automobilovým trhem v západní Evropě. Německá vláda v letošním roce začala vyplácet bonus 2500 eur (zhruba 67 000 korun) za koupi nového energeticky úsporného automobilu a sešrotování nejméně devět let starého vozu. Opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě Auto, jež je součástí německého Volkswagenu.

Na dobré cestě jsou i Spojené státy americké, kde se prodej osobních a lehkých nákladních automobilů ve Spojených státech v květnu sice meziročně snížil o téměř 34 procent, v meziměsíčním srovnání však stoupl o 13 procent. Vyplývá to z údajů společnosti Autodata.

Na některých dalších západoevropských trzích se poptávka po automobilech minulý měsíc vyvíjela méně příznivě. Ve Francii se sice v květnu prodej aut meziročně zvýšil o 11,9 procenta na 206.387 vozů, v Itálii však klesl o 8,6 procenta na 188 670 vozů a ve Španělsku dokonce o 38,7 procenta na 71 161 vozů.