Systém šrotovného v Česku je připravený a může být puštěn, řekl v České televizi ministr průmyslu a obchodu Vladimír Tošovský. Dodal ale, že termín spuštění zatím není jasný, mohlo by to ale být "okolo přelomu roku". Podle schváleného zákona závisí datum spuštění šrotovného na nařízení vlády.

Ministr financí Eduard Janota již dříve řekl, že šrotovné bude v tuzemsku spuštěno, až to bude pro Českou republiku výhodné. Objem peněz na tuto podporu bude podle něj činit nejvýše 2,5 miliardy korun.

Šrotovné v balíku 

Poslanci v květnu šrotovné schválili jako jedno z protikrizových opatření. Šrotovné se bude vyplácet ve výši 30.000 korun při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun.

Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun. O příspěvek 30.000 Kč se bude žádat u Státního fondu životního prostředí.

Pochybnosti kolem systému 

Systém šrotovného, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky stále větší pochybnosti, platí v současné době podle dostupných údajů v deseti zemích Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Cílem opatření je podpořit automobilový průmysl, který je jedním z hlavních obětí současné ekonomické krize. Kromě zvýšení projede automobilů má systém šrotovného také omezit znečišťování ovzduší tím, že na silnicích ubude starých a méně úsporných vozidel.

Jako diskutabilní vidí šrotovné například ekonom Jan Švejnar. "Proč zrovna podporovat automobilky? Jsou tady spíše politické aspekty," domnívá se Švejnar.

Jeho kolega Milan Zelený vidí rizka především v tom, zda zdejší průmysl zvládne přechod na novou kvalitu. "Ve světě se rozjíždí masová výroba ekologických aut, hybridních aut, u nás to zatím nevidím," prohlásil Zelený. "Má zkušenost mi říká, že se budeme dostávat k výrobě spíše odcházející, výběhové."

Automobilový průmysl je klíčovým oborem tuzemské ekonomiky a nový ministr průmyslu ve Fischerově Tošovský řekl, že automobilky nejspíš mají nejhorší dny za sebou.