Ministr financí Eduard Janota již dříve řekl, že šrotovné bude v tuzemsku spuštěno, až to bude pro Českou republiku výhodné. Objem peněz na tuto podporu bude podle něj činit nejvýše 2,5 miliardy korun.
Šrotovné v balíku
Poslanci v květnu šrotovné schválili jako jedno z protikrizových opatření. Šrotovné se bude vyplácet ve výši 30.000 korun při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500.000 korun.
Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60.000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700.000 korun. O příspěvek 30.000 Kč se bude žádat u Státního fondu životního prostředí.
Pochybnosti kolem systému
Systém šrotovného, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky stále větší pochybnosti, platí v současné době podle dostupných údajů v deseti zemích Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Cílem opatření je podpořit automobilový průmysl, který je jedním z hlavních obětí současné ekonomické krize. Kromě zvýšení projede automobilů má systém šrotovného také omezit znečišťování ovzduší tím, že na silnicích ubude starých a méně úsporných vozidel.
Ekonomové Švejnar a Zelený: Buďte velmi opatrní. Krize ještě nekončí - čtěte ZDE
Bankrotuje nejvíc firem za pět let. Počet konkurzů se může zdvojnásobit - čtěte ZDE
Jako diskutabilní vidí šrotovné například ekonom Jan Švejnar. "Proč zrovna podporovat automobilky? Jsou tady spíše politické aspekty," domnívá se Švejnar.
Jeho kolega Milan Zelený vidí rizka především v tom, zda zdejší průmysl zvládne přechod na novou kvalitu. "Ve světě se rozjíždí masová výroba ekologických aut, hybridních aut, u nás to zatím nevidím," prohlásil Zelený. "Má zkušenost mi říká, že se budeme dostávat k výrobě spíše odcházející, výběhové."
Automobilový průmysl je klíčovým oborem tuzemské ekonomiky a nový ministr průmyslu ve Fischerově Tošovský řekl, že automobilky nejspíš mají nejhorší dny za sebou.