Vláda na pondělním zasedání již poněkolikáté projednávala střednědobé výdajové rámce státu do roku 2012, narozdíl od minulých jednání ale tyto rámce konečně schválila. Největším zádrhelem byla rozpočtová položka, která se týká výdajů na dopravní infrastrukturu.

Nakonec ale premiér Jan Fischer oznámil, že vláda neakceptovala požadavek ministra dopravy na navýšení peněz do budování dopravní infrastruktury. To znamená, že hrozba změn v mandatorních výdajích, které avizovala vláda před týdnem jako možné řešení finanční situace v dopravě, je zažehnána.

V pondělíministr dopravy Gustav Slamečka zdůraznil, že ještě budou na jeho resortu jednat o tom, jak stávající příděl využijí.

Schodek státního rozpočtu na příští rok byl podle ministra financí Eduarda Janoty zvýšen o miliardu na 166 miliard korun kvůli navýšení peněz na regionální školství. V roce 2011 by měl schodek rozpočtu činit zhruba 160 miliard korun a v roce 2012 pak 156 miliard korun.

Čekání na novou makroprognózu

Výdajové rámce bude vláda podle premiéra posuzovat ještě jednou na konci července poté, co ministerstvo financí zveřejní novou makroekonomickou prognózu. Výdajové rámce byly nyní schváleny na základě dubnové makroekonomické prognózy, která počítá letos s poklesem ekonomiky o 2,3 procenta a v příštím roce s mírným růstem o 0,8 procenta.

"Na konci července budou nové makroekonomické údaje a v tomto kontextu budou vedena další jednání s ministry v srpnu. A v první dekádě září poté předložíme komplexní materiál na vládu," uvedl Janota. Do konce září musí vláda návrh rozpočtu předložit do poslanecké sněmovny.

Ministerstvo dopravy požadovalo více peněz z rozpočtu, aby nemuselo kvůli jejich nedostatku zakonzervovat řadu klíčových staveb dálnic a silnic. Slamečka tlačil na ministra financí Eduarda Janotu, aby investice na hlavní dopravní stavby dostaly přidáno 20 miliard korun. Janota ale opakovaně oponoval, že více peněz z rozpočtu jít nemůže, aby udržel rámcový schodek 170 miliard korun.

Na mandatorní výdaje se nesáhne

Před týdnem Janota prohlásil, že pokud by mělo jít na dopravu více peněz, je třeba řešit vzniklou situaci změnou výše mandatorních výdajů, tedy výdajů, které stát musí vyplácet v podobě důchodů, sociálních dávek, zdravotní pojištění atd. "Jsem připraven pro řešení, které sníží legislativně i věcně mandatorní výdaje," řekl Janota. "Pokud nedojde k revizi výdajů, bude čím dál komplikovanější i v dalších letech sestavovat rozpočet," dodal.

Kvůli tomu, že Janota se Slamečkou dosud nenašli shodu bylo schválení rozpočtu a výdajových rámců několikrát odloženo. Od minulého týdne proto obě ministerstva společně analyzují možné rezervy či finanční zdroje, které by spornou situaci vyřešily.Nyní je tedy jasné, že na dávky a důchody vláda sahat nebude.

Na druhou stranu Janota uznal, že fond se potýká s velkou rozestavěností. Výdaje SFDI v roce 2006 podle Janoty činily 47,5 miliardy korun, v roce 2007 60 miliard a v roce 2008 včetně úvěrů a fondů EU to bylo 81,3 miliardy. "Stejná částka je pro letošní rok a pro příští rok rozpočtujeme 84 miliard korun," uvedl Janota.

Možný startér ekonomiky se zadrhl

Nedostatek financí pro stavebnictví, resp. státní stavební zakázky je pro odvětví katastrofickým scénářem. Vzhledem k tomu, že soukromí developeři své projekty kvůli nedostatku financí a poklesu poptávky pozastavují, měl by stát hlavní tahounem, kdo pomůže odrazit se ekonomice ode dna a právě stavební zakázka měly být motorem procesu.

Nyní se ale zdá, že vidina lepších časů se kvůli nedostatku financí vzdaluje. Stavbaři mohou zřejmě marně doufat, že si polepší, až stát v rámci boje s krizí zvýší investice na dopravní infrastrukturu. Jen za první čtvrtletí stavební výroba poklesla meziročně o 36 procent.