Německá automobilka Opel by měla během příštích let zrušit 11.600 pracovních míst v Evropě. Informoval o tom německý list Die Welt s odvoláním na předběžné plány kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magna International. Ten by se měl společně s ruskou společností Sberbank stát majoritním vlastníkem automobilky.

Podle listu bude zrušeno 9500 míst v produkci a dalších 2100 lidí bude propuštěno z administrativy. Kolik míst z toho bude v Německu však plány neuvádějí. Sama automobilka Opel odmítla tyto médii citované plány komentovat.

Podle agentury DPA se doposud počítalo se zrušením pouze zhruba 10.000 pracovních míst, z toho 2500 v Německu. Opel má Evropě kolem 55.000 pracovníků. Ve svých čtyřech německých závodech zaměstnává zhruba 25.000 lidí, automobily ale vyrábí i v Belgii, Polsku, Portugalsku a Británii.

Podle dalšího německého listu Frankfurter Allgemeine Zeitung údajně Magna chce po dokončení převzetí Opelu část německé produkce přesunout do zahraničí.

Z plánů dále vyplynulo, že nejpozději v příštím roce se chce Opel znovu naplno rozjet. V roce 2010 vyjede z továren nová varianta oblíbeného modelu Astra, přičemž současnou verzi Astru chce automobilka ve výrobě zachovat i nadále. Prodávat by se však měla výrazně levněji.

Vláda jedná s dalšími investory

Německý ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg ve čtvrtek nicméně upozornil, že vláda stále jedná s potenciálními investory do Opelu. Jsou mezi nimi některé společnosti, která dosud nebyla zveřejněna, dodal aniž by jmenoval konkrétní uchazeče.

Uvedl, že jedním ze zájemců je investor z Čína, který projevil zájem v posledních dvou týdnech. Zároveň však ministr dodal, že přednostním právem k jednání momentálně disponuje Magna.

Podle předběžné dohody by měla Magna v Opelu získat podíl 20 procent a Sberbank dalších 35 procent. Dosavadní mateřská společnost Opelu, americká General Motors, jež začátkem měsíce vyhlásila bankrot, si má ponechat 35 procent a zbývajících deset procent má připadnout zaměstnancům.

O převzetí Opelu se ucházela rovněž italská automobilka Fiat. Její generální ředitel Sergio Marchionne minulý týden uvedl, že má o německého rivala nadále zájem. Fiat tento týden vytvořil alianci s americkou automobilkou Chrysler.