Realizace nové dráhy na pražském letišti Praha vytvoří od roku 2012 do roku 2020 kolem 17 tisíc pracovních příležitostí především v Praze a Středočeském kraji a navýší hrubý domácí produkt o 126 miliard korun. Tvrdí to ekonomové Tomáš Sedláček, Petr Zahradník a Jan Jedlička, kteří pro letiště zpracovali makroekonomickou studii dopadů nové dráhy.

„Již nyní máme ve špičkových časech kapacitu dráhového systému naprosto naplněnou. A pokud bychom situaci neřešili, již v roce 2014 nebudeme schopni nabídnout aerolinkám vhodné odletové časy,“ uvedl Miroslav Dvořák, generální ředitel a předseda představenstva Letiště Praha.

Pokud výstavba nové dráhy začne v roce 2012, do roku 2020 se vytvoří podle studie 16 923 nových pracovních míst a celková nezaměstnanost klesne o 0,3 procentního bodu.

 „Nové pracovní příležitosti vzniknou ve stavebních firmách a u jejích dodavatelů, v návazných výrobách a ve službách a po spuštění ranveje také přímo na Letišti Praha,“ dodává Sedláček.

 Jenom ve Středočeském kraji vznikne 5 900 nových míst, více než čtyři tisíce pak v Praze. Ekonomický model rovněž ukázal, že v roce 2020 veřejné rozpočty ušetří díky novým pracovním příležitostem téměř dvě miliardy korun na výplatě dávek v nezaměstnanosti.

Zvýšení HDP o 126 miliard korun

Díky vybudování a zprovoznění nové dráhy dojde podle této studie ve sledovaném období k navýšení hrubého domácího produktu o 126 miliard korun. V roce 2020 tak bude HDP o 0,47 procent vyšší, než kdyby dráha nevznikla.

Analýza sledovala také dopad na veřejné rozpočty spojený s výběrem nejvýznamnějších daní (DPH, daně z příjmu fyzických a právnických osob) a sociálních a zdravotních dávek či nevyplacením dávek v nezaměstnanosti. V letech 2012 až 2020 tyto rozpočty mohou získat dodatečných 56 miliard korun. „Tyto výsledky jsou zejména v současné situaci, kdy jsme svědky propadu ekonomiky, více než povzbudivé,“ komentoval závěry studie jeden z autorů Tomáš Sedláček.

Letiště tvrdí, že novou dráhu potřebuje, neboť kapacita té stávající přestává stačit. Obě dráhy mají být rovnoběžné. Termín zprovoznění dráhy se odhaduje na léta 2013 až 2014. Proti dráze se staví některá občanská sdružení, podle kterých dráha zatíží okolní obce větším hlukem a emisemi.

V roce 2008 odbavilo 12,63 milionů cestujících. Cestující mají v nadcházející letní letové sezóně k dispozici nabídku 50 leteckých společností spojujících Prahu přímou linkou se 125 destinacemi po celém světě.