Severokorejská státní televize ve čtvrtek vůbec poprvé odvysílala reklamu na pivo. Reklamní šot s žíznivým dělníkem v kšiltovce, který si pochutnává na pivu severokorejské výroby pojmenovaném po řece Tedong, trval téměř tři minuty. Odvysílán byl po hlavních večerních zprávách, píše v pátek agentura AP.

V reklamě se praví, že pivo napomáhá proti stresu, je dobré pro zdraví a dlouhověkost. V šotu jsou také záběry hospody plné popíjejících lidí, která se údajně nachází v metropoli Pchjongjangu. Podle reklamního sloganu je pivo "chloubou Pchjongjangu".

Obava ze západních vlivů

Podívejte se na reklamu
(zdroj: Yotube.com)

V komunistické KLDR, která je v mezinárodní izolaci, má státem kontrolovanou ekonomiku a obává se západních vlivů, je televizní vysílání v podstatě bez reklam. V televizi jdou zprávy, popisy života v továrnách, zábavné pořady pro děti a dokumenty o severokorejských vůdcích. To vše je plné propagandistických sloganů a hudby, řekl AP jihokorejský ministerský úředník, který severokorejskou televizi monitoruje už více než 20 let.

Podle něj se stalo vůbec poprvé, že se v severokorejské televizi objevila reklama na nějaký nápoj nebo potravinu, a rovnou to bylo pivo. V reklamě se vyzdvihovala například nutriční hodnota tohoto moku a fakt, že obsahuje proteiny a vitamín B2.

Cena piva záhadou 

Není ovšem jasné, kolik pivo v KLDR stojí a kolik obyvatel této chudé země si jej může dovolit. Severní Korea se dlouhodobě potýká s nedostatkem potravin a podle některých odhadů zdejší hladomor v 90. letech minulého století připravil o život až dva miliony lidí.

Důvodem toho, že se reklama na pivo dostala do severokorejské televize, může být i fakt, že se k milovníkům piva řadí severokorejský vůdce Kim Čong-il. Japonský kuchař, který pro Kima pracoval, ve svých pamětech napsal, že mu po světě sháněl ty nejlepší delikatesy, mezi něž patřilo i české pivo, čínské melouny, dánské vepřové a papája z Thajska.