Vláda dá příští rok 350 milionů na dokončení propojení městských silničních okruhů v Českých Budějovicích. Novinářům to ve čtvrtek řekl ministr dopravy Gustáv Slamečka. Zároveň oznámil, že úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic v délce 35 km zřejmě bude pilotním projektem financovaným formou partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Původně chtěla vláda stavbu spojnice budějovických okruhů pozastavit. Komunikace je pro město důležitá i kvůli chystané stavbě IV. železničního koridoru. Bez ní by městu, v němž se při přestavbě uzavřou tři křižovatky a tři viadukty, hrozil dopravní kolaps.

"Na základě příslibu využití dluhopisového programu na dálnici D47 se podařilo získat na základě příslibu ministra financí dalších zhruba 11 miliard korun. Z toho chceme vyčlenit 350 milionů právě na tuto investici v Českých Budějovicích," uvedl Slamečka. Díky cestě projedou řidiči na konci příštího roku rychleji od Jindřichova Hradce na centrum a opačným směrem.

Příslibu peněz na pokračování stavby příští rok předcházela složitá jednání radnice s ministerstvem dopravy. "My jsme jenom velmi logicky argumentovali, že pozastavení financování, a tím pádem stavebních prací na takzvaném propojení okruhů v Českých Budějovicích, automaticky znamená nemožnost realizace stavby IV. tranzitního železničního koridoru. A tím i čerpání peněz z operačního programu doprava, na který je koridor vázán," řekl novinářům primátor Juraj Thoma.

Peníze jen do konce letošního srpna

Stavební firma má zatím peníze do konce letošního srpna, po příslibu peněz ale bude se stavbou pokračovat i na podzim. Ke konci příštího roku bude silnice zprůjezdněna, termín úplného dokončení ministr nezmínil.

Propojení dvou českobudějovických okruhů je největším silničním projektem ve městě za poslední roky. Celkové náklady dosahují 850 milionů korun. Jde vlastně o prodloužení současného čtyřpruhu silnice I/34 od Lišova směrem na Strakonickou ulici. Ta vyvádí hlavně tranzitní dopravu na Písek a Plzeň, ale i na Český Krumlov a Kaplici a tudy dál na hranice s Rakouskem.

Dálnice D3: Poprvé stát a soukromí investoři

 

Slamečka také ve čtvrtek oznámil,že by na úsek dálnice D3 z Veselí nad Lužnicí do Úsilného u Českých Budějovic mohlbýt poprvév historii financován ze společné kapsy státu a soukromého sektoru. Všechny připravované dálniční projekty Public Private Partnership (PPP) dosud skončily nezdarem.

"Projekt PPP, jak byl připravován, měl asi 70 kilometrů. V současné chvíli, co by mělo jít do vlády jako priorita ministerstva dopravy, má 35 kilometrů," uvedl ředitl českobudějovické správy Ředitelství silnic a dálnic Josef Pešl. Stavba úseku by si vyžádala asi 14 miliard korun.

V době krize podle Slamečky investorům komplikuje situaci legislativa kolem vyvlastňování. "Několikrát jsme avizovali, a já to znovu potvrzuji, že pokud nebude přijatá změna legislativy směrem k vyvlastňování, tedy že bude oddělené plnění od možnosti stavění, tak my bohužel budeme muset projekt znovu zastavit, protože tam není možné pokračovat," uvedl Slamečka. Novela zákona o vyvlastnění má mimo jiné zrušit odkladný účinek soudu na začátek stavby.

Původní projekt navržený vládou navrhoval stavbu od Veselí nad Lužnicí po státní hranici a údržbu současných úseků na pomezí Středočeského a Jihočeského kraje. Nyní chce předložit vládě úsek z Veselí do Úsilného, který je nejlépe připravený. Už na podzim by o stavbu mohli začít soutěžit investoři.

Celá plánovaná trasa D3 z Prahy do Českých Budějovic a navazující silnice R3 na hranice s Rakouskem měří přibližně 171,4 kilometru. Náklady na její vybudování se odhadují na 80 miliard korun. Dálnice se po svém dokončení stane součástí sítě evropských dopravních koridorů, konkrétně mezinárodního tahu E55, který vede ze Skandinávie přes Německo, Česko, Rakousko a Itálii do Řecka.