Indická automobilka Tata Motors v pátek dodala nejlevnější automobil světa Nano prvnímu zákazníkovi. Firma dodávku oznámila s jednodenním předstihem. Základní verze automobilu Nano stojí 100.000 rupií (necelých 40.000 korun).
Společnost představila vůz Nano loni v lednu. Zákazníci si jej ale mohli začít objednávat až letos v dubnu, protože projekt zbrzdily násilné protesty zemědělců, které firmu přinutily přestěhovat hlavní továrnu na výrobu nového automobilu.
Čtyřmístné auto, které má podle odborníků způsobit revoluci v motorizaci Indie. Společnost doufá, že nový vůz přiměje miliony Indů k přechodu od motocyklů k automobilům.
Analytici předpovídají, že v prvním roce výroby by mělo být indickým zákazníkům k dispozici pouze 50 tisíc vozů, než se zaběhne výroba ve státu Gudžarát s kapacitou 250 tisíc vozů ročně. Nový vůz pohání dvouválec s výkonem 33 koní, se kterým může »drobek« jet více než sto kilometrů v hodině.
Holoauto jako holobyt
Zákazníky, kteří se v interiéru nedočkají rádia či klimatizace, potěší alespoň spotřeba paliva. Vůz o délce pouhých 3,1 metru a váze 580 kilogramů spotřebuje na sto kilometrů okolo pěti litrů benzínu.
Článek pokračuje pod fotogalerií
Nano, nejlevnější auto světa
Odborníci nicméně věří, že model Nano způsobí revoluci podobnou té, kterou v poválečné Evropě zahájil Volkswagen Brouk či Fiat 500. »Nano zaplní mezeru, která existuje mezi motocykly a nejmenšími vozidly,« řekl Mohit Ahora, ředitel singapurské pobočky společnosti JD Power.
Bude i verze Evropa
Indická automobilka Tata Motors plánuje prodávat modernizovanou verzi superlevného automobilu Nano pod označením Europa i na starém kontinentu. Vůz, který by měl plnit zdejší emisní i bezpečnostní standardy, by se na evropských trzích měl objevit v roce 2010 či 2011. Cena základního modelu by neměla překročit pět tisíc eur (okolo 140 tisíc korun).
Tata loni dokončila koupi britských luxusních značek Land Rover a Jaguar od americké automobilky Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů (zhruba 42 miliard Kč). Díky této transakci získala příležitost k rozšíření svých aktivit mimo Indii.
Tata nedávno vykázala svou první celoroční ztrátu za osm let kvůli slabé poptávce v důsledku světové hospodářské krize a ztrátám divize Jaguar Land Rover. Firma ve finančním roce končícím v březnu prodělala 25,05 miliardy rupií (zhruba 9,5 miliardy Kč) po zisku 21,68 miliardy rupií v předchozím roce.