Financování Českých drah, vpuštění konkurence na železnici, pokračování výstavby dálnic. To vše jsou stěžejní úkoly ministra dopravy Gustáva Slamečky.
HN: Ministr Bendl při svém odchodu z funkce slavnostně ohlásil, že je na příští rok financování železniční dopravy zajištěno. Jenže zjevně přeháněl...
Za mého předchůdce se narodil určitý koncept, ale vláda žádný dokument ještě nepřijala. V pondělí jde na vládu materiál, kde jsme již s Českými drahami dohodnutí na financování dálkové dopravy, a máme předjednáno, že tyto prostředky ve státním rozpočtu budou.
HN: A regionální doprava?
Novinkou našeho návrhu je, že krajům ze státního rozpočtu na regionální železniční dopravu přispěje stát 27 haléřů na každou korunu, kterou vydají samy. Jedná se ale s jednotlivými kraji. Některé peníze mají, jiné ne. Některé budou moci zachovat současný objem dopravy, jiné jej budou muset podstatně omezit.
České dráhy zaplatí za údržbu vlaků o miliardu víc než čekaly - čtěte ZDE
Jančura se stal konkurencí Českých drah. Nabídl, že převezme polovinu rychlíků - čtěte ZDE
Vlak zůstane pomalejší než auto nejméně do roku 2016 - čtěte ZDE
Na dálkovou dopravu 3,87 miliardy ročně. U regionální dopravy půjde o dvě miliardy korun, což je oněch 27 haléřů na korunu. To je už dohodnuté s ministerstvem financí.
HN: Do kdy by mělo k dohodě dojít?
Měli bychom to stihnout do vydání jízdního řádu.
HN: To je kdy?
Zatím zkoumáme, jaký je poslední možný termín, ale mělo by to být v srpnu.
HN: Stačí tyto peníze udržet dnešní objem dopravy?
V dálkové dopravě očekáváme, že dojde k omezení počtu rychlíků o tři až čtyři procenta. V regionální dopravě je zatím napočítán dvanáctiprocentní pokles.
HN: Co může pokles zvrátit?
Pokud kraje dají více peněz. To je legitimní požadavek, protože i stát by v tom případě dal víc. Další možnost je, že dráhy přijdou s lepší cenou, když budou mít lepší smlouvu.