Amerického výrobce osobních vozidel Chrysler, který před nedávnem zbankrotoval, může koupit italská automobilka Fiat. V pátek schválila transakci Evropská komise. Podle ní prodej nijak neovlivní hospodářskou soutěž v Evropské unii.

Fiat získá v novém podniku s názvem Chrysler Group LLC, který okamžitě zahájí provoz, pětinový podíl. Automobilka za tento podíl poskytne Chrysleru technologie pro výrobu menších vozů. "Chrysler podniká především v Severní Americe, odkud také pochází 90 procent jeho obratu. Automobilka navíc nemá žádný montážní závod v Evropě," uvedla Evropská komise v odůvodnění svého stanoviska.

Spojením aktivit Chrysleru a Fiatu vznikne skupina, která svou velikostí konkuruje největší evropské automobilce Volkswagen. Americká vláda poskytne novému podniku půjčku 4,7 miliardy dolarů (90 miliard Kč), která má být splacena během osmi let.

Prodej automobilky již v polovině června na americké straně schválil nejvyšší soud, tedy poměrně krátce po bankrotu automobilky. Ta uzavřela všechny své továrny 4. května a krátce na to vyhlásila i bankrot. V současnosti se přitom již začíná rozjíždět výroba v šest montážních závodech a postupně by se měla produkce vozů rozjet i v dalších provozech, přičemž jako první byla obnovena produkce sportovních vozů Dodge Viper v Detroitu.

Fiat doufá, že mu aliance s Chryslerem pomůže překonat současnou krizi v automobilovém průmyslu. Celosvětová poptávka po automobilech je nyní pod tlakem, protože světová finanční krize zpomalila ekonomiku, ztížila přístup k úvěrům a snížila spotřebitelskou důvěru.

Fiat před časem usiloval rovněž o převzetí německé automobilky Opel, která však nakonec pravděpodobně skončila v rukou konsorcia složeného z kanadsko-rakouského výrobce automobilových součástek Magna International a ruské společnosti Sberbank. Šéf Fiatu Sergio Marchionne se nicméně nehodlal německého rivala dlouho vzdát a dlouho tvrdil, že zájem jeho firmy nadále trvá.

Byla to přitom paradoxně společnost Fiat, která se před několika lety sama kvůli ztrátovosti automobilové divize ocitla v krizi. Marchionne proto přikročil ke snižování nákladů a uzavírání spojenectví s ostatními automobilkami, aby vrátil divizi k zisku. To se mu nakonec podařilo navzdory slabé poptávce na hlavních trzích, ostré cenové konkurenci a nárůstu cen surovin.

Marchionne již koncem loňského roku uvedl, že světové automobilky budou donuceny k fúzím, aby přežily dopad současné ekonomické krize. Předpověděl rovněž, že na světovém trhu s automobily zůstane pouze šest velkých hráčů.